Lebih 150,000 Rakyat Malaysia Gegar, Kejutkan Padang Merbok

Himpunan Rakyat Bersatu di Padang Merbok, semalam
KUALA LUMPUR – Kedahnews.com menganggarkan lebih dari 150,000 rakyat Malaysia menggegarkan ibu negara apabila berkumpul di Padang Merbok dalam “Himpunan Rakyat Bersatu” atau lebih dikenali sebagai Himpunan ‘Baju Merah’ di sini, semalam.

Jumlah berkenaan dilihat adalah jauh lebih ramai berbanding dua hari perhimpunan haram jalanan Bersih 4 baru-baru ini yang dihadiri kurang dari 20,000 peserta walaupun penganjurnya mendakwa seramai 500,000 rakyat Malaysia menyokong mereka.

Difahamkan bahawa himpunan tersebut disertai oleh rakyat Malaysia yang membanjiri ibu negara sejak kelmarin dari seluruh negara.

Tinjauan beberapa portal berita arus perdana tempatan lain menunjukkan ada yang merekodkan lebih 250,000 peserta manakala portal pro-pembangkang seperti biasa cuma mencatatkan penyertaan kira-kira 30,000 orang sahaja.

Perarakan bermula di beberapa tempat di ibu negara di mana rata-rata kawasan yang tertumpu seperti di Masjid Wilayah Persekutuan, Masjid Negara, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan Kompleks Kraf, Jalan Conlay.

Sejak pagi lagi, suasana di kawasan berkenaan sudah sesak dipenuhi dengan ribuan peserta termasuk ada yang sanggup datang dari jauh, namun keadaan masih lagi terkawal menurut laporan polis Kuala Lumpur.


Sebelum perhimpunan dimulakan, iaitu lebih kurang pada pukul 2 petang, hasil tinjauan kami mendapati hampir separuh kawasan di Padang Merbok telah dipenuhi peserta yang dikatakan berkumpul dari jam 10 pagi lagi.

Kelihatan sepanduk memaparkan slogan ‘Tanah Tumpahnya Darahku’, ‘Jangan Hina Orang Melayu Islam’ serta beberapa lagi menggambarkan sentimen menolak perbuatan biadap peserta himpunan haram Bersih 4 bulan lalu.

Lebih kurang jam 2 petang, lagu patriotik negara, ‘Inilah Barisan Kita’ didendangkan dan diikuti lagu kebangsaan ‘Negaraku’ bagi menunggu ketibaan ramai lagi peserta yang berduyun-duyun menuju ke lokasi perhimpunan.

Tepat jam tiga petang, perhimpunan dimulakan dengan bacaan doa dan pengerusi majlis memberikan laungan penuh semangat “This is Malaysia, Hidup Malaysia, Hidup Islam, Allahuakbar!“

Ia seterusnya membuatkan ramai hadirin gemuruh bersorak dengan lebih bertenaga.


Ramai pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) Melayu iaitu Persekutuan Silat Kebangsaan (Pesaka), Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) serta Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) mula memberikan ucapan sejurus ribuan peserta memenuhi padang pada pukul 3.30 petang.

Perhimpunan yang diadakan ketika cuti sambutan Hari Malaysia ini merupakan simbolik demi mempertahankan maruah bangsa Melayu dan agama Islam daripada diperkotak-katikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Penganjur utama, Tan Sri Mohd. Ali Rustam berkata “Kita berkumpul secara aman untuk menunjukkan rasa hati kita dan kita menentang perhimpunan haram Bersih yang sudah 4 kali diadakan.

“Kita tidak boleh tahan lagi, mereka (pembangkang) biadap menghina Melayu, menghina institusi negara, menghina perjuangan Perdana Menteri, (Datuk Seri) Najib (Tun Razak).

“Mereka sepatutnya hormat, perdana menteri dipilih secara demokrasi, tidak ada orang patut memijak gambar beliau, bukan sahaja gambar perdana menteri, malah Presiden PAS, Datuk Haji Abdul Hadi Awang juga dihina,” ujar beliau.


Manakala, menurut Presiden Pekida,  Jamaluddin Yusof; “Kita tetap berjuang dengan nama Melayu, kita tidak akan gentar demi memperjuangkan agama, bangsa dan tanah air.

“Kita tidak mahu lihat bangsa Melayu seolah jadi ‘hamba’ di negara sendiri, Pekida sanggup kerjasama dengan sesiapapun demi bangsa Melayu. Kita tidak sanggup diperintah di bawah ‘tapak kaki’ pembangkang.

“Ayuh bangsaku, bersatu demi Islam sebagai perjuangan,” ujarnya yang seterusnya menerima tepukan gemuruh daripada ribuan peserta.

“Himpunan Rakyat Bersatu” adalah perhimpunan sah mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012 dan penganjur telah mendapat kebenaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) serta dipantau oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).