Tebing Sungai Kian Terhakis Di Kulim, Suami Isteri Risau Rumah Runtuh

Normah menunjukkan keadaan sungai yang semakin besar setelah berlaku hakisan tanah.
KULIM - Pasangan suami isteri yang tinggal berhampiran Sungai Keladi, di sini, merayu pihak terlibat mengambil tindakan untuk menghentikan hakisan sungai yang didakwa berpunca daripada pembinaan semula jambatan di situ pada tahun lalu.

Normah Ismail, 55, berkata, jarak kediamannya dengan tebing sungai kini hanya kira-kira 50 meter dan dikhuatiri semakin terhakis terutama apabila hujan.

“Setiap malam tak boleh tidur apabila hujan. Saya takut hakisan tanah akan meruntuhkan rumah dan pergerakan tanah juga sering berlaku.

“Kalau dulu keluasan sungai hanya tiga meter kini semakin membesar sehingga pokok buah-buahan yang saya tanam dah dihanyutkan air sungai.

“Rumah saya juga retak akibat hakisan sungai, saya terpaksa baiki pula, sudahlah tinggal saya dengan suami saja di sini,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambahnya, pihak terlibat yang membina jambatan di tanah hak miliknya juga tidak mendapatkan kebenaran terlebih dahulu dan struktur binaannya juga membahayakan.

“Tengoklah bentuk jambatan itu, betul-betul depan rumah saya, nak berehat di depan itu pun saya takut. Sudah berapa kali kemalangan berlaku ada yang terbabas masuk ke kawasan halaman rumah saya,” katanya.

Katanya, aduan sudah dibuat kepada semua pihak namun tiada tindakan dilakukan sehingga ke hari ini.

“Saya harap dan merayu pihak terbabit segera ambil tindakan, sediakan batu sangkar untuk halang hakisan tanah,” katanya.

Sumber: Sinar Harian