Umat Islam Malaysia Imarah Masjid Untuk Perpaduan Atau Pecah Belah?

Gambar Hiasan
MASJID merupakan simbol syiar yang sangat penting dalam kehidupan umat Islam. Ia adalah jantung hati dan nadi kehidupan umat Islam. Sewaktu peristiwa hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah perkara pertama yang menjadi agenda besar baginda ialah membina masjid di Quba’ Madinah. Sabda Rasulullah SAW: 
“Sesiapa mendirikan sebuah masjid dengan mengharapkan keredaan Allah SWT nescaya didirikan baginya sebuah rumah di dalam syurga,” - Riwayat Bukhari
Sejarah juga telah membuktikan bahawa masjid mempunyai fungsi pelbagai berabad lamanya bermula dari zaman Rasulullah SAW sehingga hari ini. Menjejaki sirah, kita dapat melihat betapa Nabi Muhammad SAW bukan sahaja menjadikan Masjid Nabawi sebagai pusat ibadah, malah juga sebagai pusat pemerintahan dan pentadbiran negara Islam Madinah.

Masjid Nabawi amnya menjadi nadi penggerak Islam, penggerak aktiviti masyarakat, malah tempat rakyat menuntut hak dan keadilan. Juga turut berperanan sebagai pusat kebajikan, gedung ilmu dan pusat hubungan dengan Allah serta manusia sesama manusia. Dengan fungsi-fungsi tersebut, terbukti Rasulullah berjaya menggambarkan kesempurnaan dan keindahan Islam sebagai al-Deen (cara hidup) melalui fungsi-fungsi komprehensif yang dijana oleh institusi masjid.

Ini jelas menunjukkan bahawa masjid bukan sahaja tempat untuk melakukan ibadah solat, bahkan mempunyai peranan yang lebih luas sebagai suatu tempat untuk menyebarkan dakwah dari segenap aspek kehidupan kepada masyarakat.

SIMBOL PERPADUAN UMMAH

Masjid sebagai simbol perpaduan ummah. Bermula daripada fungsinya sebagai tempat beribadat, tempat sujud, juga sebagai pusat pembelajaran segala ilmu-ilmu Islam seperti al-Quran, Tafsir, Hadis, Tauhid, Fikah, Sirah, Akhlak dan lain-lain. Pada zaman Rasulullah dan sahabat, masjid menjadi institusi paling penting dan besar pengaruhnya dalam pembinaan sahsiah, peribadi dan kehidupan umat Islam dalam semua bidang.

Terbukti apabila para sahabat yang diasuh dan dibimbing dalam suasana persekitaran masjid telah berjaya menjadi individu yang hebat, terbaik, cemerlang dan gemilang seperti Saidina Abu Bakar, Umar Al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abu Talib, Abdur Rahman bin Auf, Abdullah bin Abu Bakar, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Mas’ud dan ramai lagi. Masyarakat Islam pada zaman itu merupakan generasi umat Islam terbaik.

Rasulullah bersabda: 
“Sebaik-baik umatku adalah pada zamanku,” - Riwayat Tirmizi.
Hari ini fungsi masjid semakin berkembang pesat menjadi pusat penting dalam kehidupan. Antaranya menjadi pusat ilmu, dakwah, maklumat, kebudayaan, muamalat dan sebagainya. Dari sudut ilmu, ia berfungsi menjadi tempat mengadakan kelas bimbingan al-Quran, kelas bimbingan fardu ain, fardu kifayah, kelas tuisyen dan lain-lain. Dalam dakwah pula, masjid berfungsi menjadi tempat ceramah, motivasi dan bimbingan kepada saudara baharu.

Masjid sebagai pusat maklumat juga berfungsi menjadi pusat penyebaran ilmu kepada masyarakat setempat, ahli kariah, pelancong dan lain-lain. Menjadi pusat budaya dan muamalat, masjid berkesan dalam mendekatkan masyarakat khususnya umat Islam setempat, ahli kariah dan masyarakat umum tentang keindahan Islam dari sudut ajaran dan syariat Islam, juga tentang budaya, gaya hidup, akhlak dan akal budi umat Islam yang berpegang dengan Islam.

TANGGUNGJAWAB UMAT ISLAM

Tanggungjawab umat Islam terhadap institusi masjid juga semakin berkembang bersesuaian dengan perkembangan zaman. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi bermaksud: 
“Rasulullah SAW menyuruh kita membangunkan masjid-masjid di daerah dan masjid-masjid itu dipelihara kebersihan dan keharumannya”.
Membangunkan masjid adalah perintah Rasulullah SAW, kemudian umat Islam disuruh supaya bangunan itu dipelihara dan dijaga sebaik-baiknya. Terutama kebersihan, keharuman dan keceriaan masjid, iaitu dalam dan luar masjid, termasuk menyediakan kemudahan asas lain seperti ruang membaca yang mesra pengguna, tempat berwuduk, bilik air yang bersih dan lain-lain lagi.

Sesungguhnya mulialah orang yang sentiasa memelihara dan menjaga kemuliaan masjid-masjid Allah. Perlu diingatkan, bahawa masjid adalah tempat paling disukai Allah, sebagaimana disebutkan oleh Rasulullah dalam sabdanya yang bermaksud: 
“Rasulullah bertanya kepada malaikat Jibril AS: ‘Wahai jibril, tempat manakah yang paling disukai Allah? Jibril AS menjawab: ‘Masjid-masjid dan yang paling disukai Allah ahlinya ialah orang yang pertama masuk dan orang yang terakhir keluar meninggalkannya.” - Riwayat Muslim.
KELEBIHAN MENGUNJUNGI MASJID

Masjid disebut sebagai rumah Allah. Ia merupakan tempat paling aman, selamat dan damai kepada umat Islam yang selalu berkunjung ke masjid. Umat Islam yang datang ke masjid akan mendapat bonus pahala dan keberkatan hidup di sisi Allah.

Masyarakat dan umat yang hidup dalam persekitaran masjid atau mereka yang sentiasa mengutamakan masjid dan tidak pernah renggang daripada masjid kerana sentiasa memakmurkan masjid dengan mengerjakan solat berjemaah, beriktikaf, hadir majlis ilmu dan seumpamanya adalah umat yang paling disukai di sisi Allah.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: 
“Gembirakanlah orang yang berjalan kaki di malam gelap gelita menuju ke masjid bahawa bagi mereka cahaya yang terang benderang di hari Kiamat.” - Riwayat al-Hakim dan at-Tirmizi.

Sumber: Utusan