Bersandar Kajian, Kerajaan Sweden Setuju Lulus Usul Kerja 6 Jam Sehari

Gambar Hiasan
Kerajaan Sweden dilapor telah meluluskan usul untuk pekerja di negara itu hanya bertugas selama enam jam sehari berbanding negara-negara lain yang kini masih lagi mengamalkan waktu kerja lapan jam sehari.

Keputusan berkernaan diambil ekoran satu kajian yang membuktikan bahawa waktu kerja yang pendek menyebabkan pekerja berasa lebih gembira, peratusan berhenti kerja menurun selain keuntungan syarikat meningkat sebanyak 25 peratus.

Amalan seperti ini sebenarnya sudah dilakukan terhadap sebuah pusat perkhidmatan servis Toyota di Gothenburg yang telah mengamalkan waktu kerja enam jam sehari sejak 13 tahun lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) sebuah syarikat di sana, Linus Feldt berkata waktu kerja lapan jam kini sudah tidak relevan selain ia tidak meningkatkan produktiviti pekerjanya.

“Untuk terus fokus dalam tempoh lapan jam sehari memang agak sukar. Oleh itu kami sering kali selang-selikan masa bekerja dan masa berlibur dalam usaha untuk menjadikan suasana kerja lebih baik,” katanya.

Menurut logik mereka, jika waktu kerja dipendekkan, staf akan lebih bermotivasi dan ada lebih banyak tenaga untuk menyiapkan sesuatu tugasan yang diamanahkan dalam tempoh masa yang singkat. -Kedahnews.com