Makin Ramai Penduduk Yahudi Isreal Yang Hadapi Masalah Mental


Jumlah para penduduk Yahudi yang berkunjung bagi mendapatkan rawatan di klinik kesihatan mental di Israel dikatakan telah meningkat setinggi 100 peratus dalam tempoh terdekat ini, lapor akhbar tempatan Maariv keluaran Rabu lalu.

Punca peningkatan jumlah pesakit tersebut dipercayai berkait rapat dengan ketegangan serta pergaduhan antara penunjuk perasaan Palestin dan pasukan tentera rejim Israel.

Penduduk Palestin ‘bertindak balas’ atas penaklukan, pembunuhan dan pelanggaran hak asasi mereka. Antara tindak balas berkenaan adalah menikam penduduk Yahudi secara rambang.

Menurut seorang kakitangan kesihatan mental tempatan yang enggan didedahkan, klinik kategori itu kini menyaksikan trend ‘keruntuhan’ psikologi dalam kalangan warga Yahudi.

“Semua kakitangan kami kini terpaksa bekerja bertungkus-lumus dan kami berdepan dengan warganegara Israel yang merasakan mereka sedang hidup dalam suasana perang sebenar.

“Kami mendapat pesakit dari semua latar belakang, mereka yang normal, tentera, remaja dan yang berusia. Setiap orang merunggut mengenai peningkatan kes tikam dan cubaan menikam,” jelasnya. – Kedahnews.com