Penduduk Taman Selasih Di Kulim Runsing Bau Busuk Sisa Kumbahan

Md Lela (kiri) dan Abu Bakar menunjukkan sisa kumbahan yang mengalir ke longkang awam penempatan berkenaan.
KULIM - Kebocoran sisa kumbahan yang mengalir ke dalam longkang awam merunsingkan hampir 200 penduduk Taman Selasih Fasa 4 sejak dua bulan lalu.

Setiausaha Persatuan Penduduk Taman Selasih Fasa 4, Md Lela Rejab berkata, masalah tersebut menyebabkan pencemaran bau dan mengganggu keselesaan penduduk di kawasan penempatan berkenaan.

Menurutnya, aliran sisa kumbahan ke longkang awam juga menyebabkan takungan air dan menjadi tempat pembiakan nyamuk.

“Kami sudah beberapa kali buat aduan... masalah ini sudah berlaku sebelum ini dan pihak bertanggungjawab sudah datang baiki.

“Tapi tak sampai seminggu, sisa kumbahan mengalir balik dalam longkang taman ini. Baunya memang busuk, airnya sentiasa bertakung dalam longkang dan kami bimbang jadi tempat pembiakan nyamuk aedes,” katanya kepada Sinar Harian.

Dalam pada itu, katanya, penduduk menuntut pihak bertanggungjawab menyelesaikan masalah ini dengan segera.

"Kami tak nak dengar apa-apa alasan lagi daripada pihak bertanggungjawab.

"Hari itu mereka datang dan beritahu masalah berpunca daripada motor pam loji kumbahan yang tak berfungsi dengan baik.

"Malah, mereka beritahu juga masalah disebabkan ada kebocoran saluran kumbahan di kawasan penempatan ini," katanya.

Disebabkan masalah itu, kejiranan yang tinggal berhampiran saluran kumbahan itu terpaksa menghidu bau busuk berikutan penutupnya terbuka dan sisanya melimpah.

Sementara itu, penduduk, Abu Bakar Hashim, 55, mendakwa, kawasan loji rawatan kumbahan terbabit tidak diselenggara secara berkala.

"Kawasan itu nampak semak-samun. Kalau dulu memang ada yang datang bersihkan lalang, rumput... tapi sekarang penuh dengan lalang.

"Kita bimbang semak-samun di kawasan loji jadi tempat pembiakan haiwan berbisa sekali gus boleh mengancam keselamatan penduduk di kejiranan ini," katanya.