#PWC2015: "Perang Dunia" Mula Gegarkan Langkawi Pagi Ini #PWCA2015

Pasukan "perang" paintball Malaysia
"Jom Paintball World Cup..!", itulah yang dilaungkan Pengarah Operasi Kejohanan Piala Dunia Paintball 2015, Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri, sebagai membuka tirai kejohanan berprestij yang bermula pagi ini, di sini.

Berucap di depan para peserta dan deligasi negara bertanding, beliau turut melaungkan kata-kata semangat dan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat bagi kejohanan bertaraf dunia itu.


Laungan beliau yang diungkapkan di majlis pembukaan makan malam perasmian kejohanan tersebut telah disambut dengan tepukan dan sorakan gemuruh dari lebih 140 anggota pasukan paintball terbaik dari 38 buah negara yang hadir.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir yang turut hadir merasmikan pelancaran kejohanan tersebut meluahkan rasa besar hati beliau terhadap penganjuran kejohanan di Langkawi memandangkan kebiasaannya acara sebegitu hanya dianjurkan di negara-negara maju dunia.

"Ini satu pengiktirafan, selama tiga tahun sebelum ini kejohanan paintball di Langkawi ini telah berjalan dengan begitu lancar dan telah menarik pasukan-pasukan terbaik dari seluruh dunia," katanya pada sidang media di majlis berkenaan, semalam.



Lebih 140 pasukan hadir menyertai kejohanan tersebut seperti Sweden, Norway, Austria, Australia, South Afrika, Brunei, Singapura, United Kingdom, Denmark, Taiwan, Filipina, Indonesia, Mexico, India, Iran dan sebagainya.

Penganjuran Kejohanan Paintball World Cup di Langkawi itu pada tahun 2011 telah menerima pengiktirafan dari badan paintball dunia sebagai kejohanan paintball terbaik dunia yang pertama kali diadakan di dalam bangunan tertutup yang dilengkapi dengan rumput tiruan yang berkeluasan 18,000 kaki persegi dan berhawa dingin sepenuhnya.

Memulakan "perang" pertama kejohanan tersebut pagi ini, Mukhriz mengumumkan ia menjadi salah satu acara tahunan di Kedah yang mampu melonjak nama negeri Kedah ke persada antarabangsa, hasil usaha anak Kedah sendiri.

Sebelum itu, pasukan-pasukan "perang" mewakili negara masing-masing menyertai upacara perbarisan lintas hormat yang diadakan di lokasi kejohanan, Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri, di sini. -Kedahnews.com