Tun M Jamin Harga Proton Kekal Walau Nilai Ringgit Menyusut

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merangkap Pengerusi PROTON melawat bilik pameran selepas merasmikan Karnival Alami PROTON 2015 di Pusat Kecemerlangan PROTON hari ini. - Foto BERNAMA
SHAH ALAM – Proton Holdings Berhad pada Sabtu memberi jaminan untuk terus mengekalkan harga jualan semasa keretanya biarpun berdepan dengan peningkatan kos bahan mentah import akibat penyusutan ringgit.

Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata buat masa ini, pengeluar kereta nasional tersebut perlu menjual kenderaannya mengikut harga yang telah pun ditetapkan oleh pihak kerajaan.

“Berikutan penurunan tukaran asing, kos bahan mentah import itu juga meningkat. Namun kami masih cuba untuk mengekalkan harga (kereta Proton) seperti sedia ada,” kata beliau kepada wartawan.

Dr. Mahathir sebelum itu merasmikan Karnival Alami Proton 2015 di Pusat Kecemerlangan Proton di sini, pada Sabtu. Karnival selama dua hari berkenaan akan berakhir pada Ahad ini.

Selain itu, bekas Perdana Menteri itu berkata, Proton merancang untuk mengeksport kereta elektrik Proton Iriz, yang dikatakan mampu bergerak sejauh 300 kilometer bagi sekali pengecasan; ke pasaran Eropah.

Pada masa sama, Proton juga akan memastikan kesemua model kereta keluarannya pada masa depan akan menepati standard pelepasan karbon Euro 5, kata Dr. Mahathir.

“Kami telah mencadangkan untuk mengeluarkan kereta jenis ini (Proton Iriz) ke Eropah dan tidak perlu membayar denda kerana ia cekap (tenaga),” kata beliau.

Mengulas ulang tahun ke-30 Proton tahun ini sejak diwujudkan pada 1985, Dr. Mahathir berkata syarikat itu berazam mengubah persepsi orang ramai bahawa ia mengeluarkan kereta berkualiti rendah.

Jelas beliau, Proton yang memulakan operasi dengan hanya menghasilkan kereta mekanikal kini ternyata mampu mengeluarkan kenderaan jenis elektrik yang menepati piawaian antarabangsa.

“Malah, Proton sentiasa mengutamakan ciri-ciri keselamatan tinggi dengan memperkenalkan kereta yang dilengkapi enam beg udara.

“Proton kini dilihat sebagai pemangkin bagi mempertingkatkan keupayaan kejuruteraan Malaysia,” kata Dr. Mahathir lagi.

Menurut beliau, pengeluar kereta nasional itu akan kekal gigih bagi mengharungi cabaran industri automotif tersebut.

Selain itu, sejajar perancangan masa depan, Dr. Mahathir berkata, Proton akan mempertingkatkan prestasi varian keretanya tanpa perlu menukar nama sedia ada.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah, berkata pihaknya akan memperkenalkan varian baharu Proton Perdana pada suku pertama tahun depan. – BERNAMA