Ayah Bernard Belum Dapat Makluman Rasmi Lagi Tentang Anaknya

Kuching - "Saya baru menerima berita mengenai kematian anak saya, Bernard Then, 39, pagi tadi, melalui seorang anak di Kuala Lumpur," kata John Then, 72.

Bagaimanapun, John yang ditemui di rumahnya di Satok berkata, dia belum menerima makluman rasmi daripada kerajaan mengenai berita itu.

"Saya terkejut dengan berita kematian Bernard dan susah nak komen panjang kerana sudah menyerahkan semua urusan itu kepada anak yang berada di Kuala Lumpur.

"Kami sekeluarga berharap tidak diganggu dan berikan masa untuk bersendirian kerana masih terkejut serta bersedih dengan apa yang berlaku," katanya.

Kunjungan Harian Metro ke rumah keluarga mangsa pada 3 petang tadi disambut bapa mangsa dan kemudian dia menjawab beberapa soalan yang ditanya sebelum meminta wartawan untuk beredar kerana tidak mahu diganggu.

Sementara itu, Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Sarawak Datuk Fatimah Abdullah berkata, pihaknya akan memberi bantuan sewajarnya kepada keluarga mangsa termasuk bantuan kaunseling.

"Ketika ini, keluarga meminta supaya tidak diganggu dan apabila mereka sudah bersedia kita akan hantar pegawai kaunseling ke rumah sekiranya diperlukan.

"Masyarakat juga diingatkan supaya berhati-hati menyebarkan maklumat mengenai kejadian ini dan tunggu pengesahan dari Wisma Putra. Kita serahkan kepada Kerajaan Persekutuan untuk menyelesaikan masalah ini," katanya.

Dalam perkembangan berasingan, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem sebelum memulakan ucapan merasmikan Hari Perkhidmatan Awam 2015, di sini pagi tadi, meminta majlis dihentikan selama seminit dan hadirin bertafakur bagi menghormati kematian Bernard.

Adenan berkata, Bernard adalah rakyat Sarawak dan perlu memberikan penghormatan terakhir kepada mangsa.

Bernard dilarikan bersama seorang lagi mangsa warga Malaysia, Thien Nyuk Fun, 50, oleh sekumpulan lelaki bersenjata dari Restoran Ocean King, Sabah pada 7.45 malam, 14 Mei lalu.

Pada 8 November lalu, Thien dibebaskan selepas hampir enam bulan berada dalam tahanan kumpulan penculik.

Dia dibebaskan kira-kira jam 10 malam dan tiba di sini 7 pagi hari keesokannya dengan menaiki bot dari kepulauan Jolo.

Sumber: myMetro