Kisah Puteri Lindungan Bulan, Lagenda Kedah Setanding Mahsuri

Kisah purba lagenda Kedah Tua, Puteri Lindungan Bulan yang turut pernah dipentaskan di negara jiran, Thailand.
MAKAM Puteri Lindungan Bulan yang terletak di atas bukit kecil di Kota Siputeh, Jitra tidak hanya tersembunyi sejarah tersendiri malah kisahnya dikatakan setanding legenda Mahsuri.

Pengkaji sejarah tempatan yang juga anak jati Kampung Lindungan Bulan, Datuk Shaarani Hassan berkata, makam berkenaan terletak di Kota Siputeh yang dahulunya merupakan sebuah pusat pemerintahan Kedah.

Berdasarkan kisah lisan, katanya, makam berkenaan didakwa milik seorang puteri raja Kedah yang memiliki darah putih yang menarik perhatian raja Aceh untuk memilikinya.

“Bagaimanapun, raja Kedah tidak menyerahkan puteri berdarah putih berkenaan sebaliknya menyerahkan puterinya yang memiliki darah merah sehingga membangkitkan kemarahan Aceh,” katanya.

Menurutnya, puteri berdarah putih berkenaan disembunyikan di sebuah lubang agak terpencil sehingga cahaya bulan didakwa sukar sampai ke situ membuatkan ia dikenali Puteri Lindungan Bulan.

“Dalam satu versi, raja yang terlihat bulan berdoa supaya puterinya yang disembunyikan dalam lubang dikorek mereka dilindungi dari Aceh,” katanya.

Menurut kisah berkenaan, Shaarani berkata, Aceh membuat serangan ke atas Kedah kerana didakwa gagal memiliki sang puteri walaupun menang namun, masih gagal memiliki puteri itu.

"Disebabkan tewas dalam peperangan terbabit, dikhabarkan kira-kira 7,000 penduduk ditawan Aceh, dan raja Kedah mangkat di Pagar Rawan pada 1625," katanya.

Promosi makam secara meluas

Sementara itu, Ketua Biro Kaji Selidik Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK), Dr Mohd Kasri Saidon berkata, kisah Makam Puteri Lindungan Bulan mungkin hanya diketahui sebilangan kecil masyarakat.


Menurutnya, Makam Puteri Lindungan Bulan memiliki keunikan tersendiri seperti kisahnya yang dilihat mampu menarik kehadiran pelancong tempatan khususnya.

“Seperti mana nama Mahsuri yang terkenal dengan kisahnya di Langkawi, Makam Puteri Lindungan Bulan memiliki bukti sejarah dan penceritaan menarik mengenai seorang puteri,” katanya.

Dr Kasri berkata, aset sejarah itu sebenarnya perlulah diberi perhatian terutamanya pemeliharaan dan penjagaan supaya ia tidak dilupakan generasi akan datang.

Katanya, penekanan sejarah terutamanya bagi makam bersejarah sedemikian perlu dihidupkan pelbagai pihak misalnya penduduk setempat dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Sejarah tempatan yang kuat mampu memupuk jati diri dalam kalangan masyarakat dan membuatkan mereka lebih menghargai aset bersejarah," katanya.

Dr Kasri yang juga Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata, kisah Puteri Lindungan Bulan perlu dipromosikan lebih meluas.

Sumber: Sinar Harian