Malaysia-Filipina Kerjasama Uji Tentukan DNA Mayat Didakwa Bernard

Bernard Then Ted Fen
KOTA KINABALU – Polis Malaysia dan Filipina akan bekerjasama rapat dalam menjalankan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) untuk menentukan sama ada mayat yang dijumpai di selatan Filipina adalah Bernard Then Ted Fen ataupun tidak.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata pihaknya kini sedang berusaha untuk mendapatkan sampel DNA daripada keluarga Then di Malaysia untuk dipadankan dengan DNA mayat yang dijumpai pihak berkuasa Filipina semalam.

“Semalam, satu mayat telah ditemukan di Indanan, Jolo (selatan Filipina) dan mayat itu kini disimpan di sebuah hospital di Filipina,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Pingat Kedaulatan Negara kepada 155 anggota Polis Diraja Malaysia dari Cawangan Khas yang bertugas semasa pencerobohan pengganas di Tanduo, Lahad Datu.

Ketika ditanya bilakah ujian DNA berkenaan dapat dijalankan, Khalid berkata ia bergantung kepada pihak berkuasa Filipina dan berharap agar ia dapat dilakukan segera.

Beliau berkata sekiranya ujian DNA mengesahkan mayat berkenaan adalah Then, pihak berkuasa Malaysia akan berusaha untuk memastikan penghantaran balik mayat berkenaan dapat dilakukan secepat mungkin.

Mengenai penemuan mayat itu, Khalid berkata pihak berkuasa Filipina memaklumkannya bahawa badan dan kepala dijumpai di lokasi berasingan.

Katanya bahagian badan mayat berkenaan telah ditanam di sebuah lokasi namun telah digali semula oleh pihak berkuasa Filipina sebelum disimpan di sebuah hospital sementara menunggu ujian DNA dijalankan.

“Apa yang kita dimaklumkan, berlaku pertempuran antara pihak berkuasa Filipina dan kumpulan militan Abu Sayyaf…dalam keadaan kelam kabut apabila mereka (penculik) diserang, ada mangsa-mangsa yang ditembak kemudian terus ditanam.

“Jadi kami ingin mengesahkan (sama ada mayat itu Then atau tidak) secara saintifik dan rasmi,” kata Khalid dan menambah akan ke Manila secepat mungkin bagi menemui rakan sejawatannya berhubung perkara tersebut.

Media asing melaporkan bahawa Then, 39, seorang jurutera elektrik dari Sarawak, dipenggal kepalanya kira-kira 4 petang, Selasa lepas, di kubu kuat Abu Sayyaf yang terpencil di Jolo di wilayah Sulu, kira-kira 1,400km selatan Manila.

Then dan seorang wanita, Thien Nyuk Fun, 50, diculik empat lelaki bersenjata yang menyerbu Restoran Ocean King di Sandakan pada 7.45 malam 14 Mei lepas.

Bagaimanapun, pada 8 Nov, Thien, pengurus restoran itu, dibebaskan oleh penculiknya berikutan rundingan antara pihak berkuasa Malaysia dan penculiknya. – BERNAMA