Singapura Cuba Mandulkan Merpati Suka Berak Guna Jagung Kimia

Gambar Hiasan
SINGAPURA – Penguasa Makanan Pertanian dan Ternakan Singapura (AVA) sedang menjalankan satu percubaan perintis bagi mengawal bilangan merpati terlalu banyak sehingga mengotorkan kawasan di sekitar Palmer Road.

Ujian bermula bulan lalu dan mengambil masa setahun, melibatkan pemberian makanan berjagung mengandungi bahan disebut nicarbazin, iaitu sejenis ubat kimia yang mampu ‘mengawal’ burung daripada menghasilkan telur.

Ini boleh menyekat burung betina untuk mengeluarkan telur, namun meskipun merpati itu masih bertelur juga, telur tersebut mungkin tidak menetas, menurut laporan stesen penyiaran milik pemerintah, Channel NewsAsia.

Makanan yang mengandungi ubat itu tidak akan ‘menjejaskan’ burung jantan, kerana ia tidak menghasilkan telur, malah tidak akan membahayakan haiwan lain atau pun manusia jika dos-dos kecil dimakan secara tidak sengaja.

Dedak berjagung tersebut hanya memberi kesan toksik jika dimakan oleh kucing dan anjing sehingga 40 kilogram manakala kesan keracunan kepada kanak-kanak pula hanya berlaku sekiranya termakan sejumlah 60 kilogram.

Jumlah merpati di Palmer Road bertambah sejak beberapa tahun ini. Bilangannya kini sekitar 400 ekor berbanding cuma 200 ekor pada 2013 menyebabkan timbul isu kebersihan dan kesihatan di kawasan tersebut.

Punca utama merpati bertambah ialah kerana sikap orang ramai suka memberi ia makan mengakibatkan AVA terpaksa mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati ‘menyumbang’ makanan kepada burung ini.

Setakat ini dari Januari hingga Oktober tahun ini sahaja, 13 pesalah ditahan AVA di Palmer Road yang popular dalam kalangan penduduk untuk beribadah sama ada di Masjid Haji Muhammad Salleh atau Kuil Hock Teck See.


Kawasan itu yang terletak di Tanjong Pagar cukup terkenal kepada masyarakat Islam untuk menziarahi makam keramat Habib Noh, seorang ulama tempatan ternama kurun ke-19 dan dipercayai dari keturunan Rasulullah SAW.

Jika percubaan AVA ini berkesan dalam mengawal bilangan merpati, makanan mengandungi ubat nicarbazin itu mungkin akan digunakan pula di kawasan-kawasan lain di Singapura untuk mengawal bilangan burung tersebut. – Agensi