Tanah Runtuh Di Lombong Jed, 100 Tertimbus "Ditelan Bumi"

ANGGOTA Palang Merah Myanmar dan orang ramai mengeluarkan mayat mangsa dari tempat kejadian
YANGON - Sekurang-kurangnya 100 terbunuh dan ratusan hilang dalam tanah runtuh di kawasan perlombongan jed yang terpencil di utara Myanmar, lewat Sabtu lalu.

Mereka yang terbunuh dipercayai mengorek timbunan sisa lombong dilonggok jentera pengorek sebuah syarikat perlombongan di kawasan itu untuk mengeluarkan batu paling berharga dihasilkan di Myanmar.

Kejadian itu menyebabkan puluhan pondok pelombong yang tidak diketahui jumlahnya tertimbus.

Pegawai pihak berkuasa pentadbiran tempatan Nilar Myint berkata, utara Kachin belum ada mangsa terselamat ditemui.


“Kami hanya melihat mayat dan tiada siapa tahu berapa ramai orang sebenarnya tinggal di sana.

“Hanya seorang ditemui hidup-hidup, malangnya dia meninggal dunia tidak lama kemudian.”

Penduduk kampung berhampiran, Zaw Mohe Htet berkata, dia mendengar jeritan orang yang menyaksikan kejadian yang bergegas membantu rakan rakan terperangkap.

“Malah penduduk kampung yang lebih jauh lokasinya juga dapat mendengarnya,” katanya.

Kejadian tanah runtuh ancaman biasa dihadapi penduduk setempat yang memilih tinggal di kawasan timbunan sisa lombong dengan harapan menemui jed bernilai ribuan dolar.

Pekerja penyelamat dari Palang Merah Myanmar, tentera, polis dan penduduk setempat cuba membantu menggali mangsa keluar dari timbunan tanah, tetapi usaha mereka terhalang oleh cuaca buruk, kata Nilar Myint.



Myanmar kaya dengan sumber jed terbaik di dunia.

Dalam laporannya Oktober lalu, kumpulan Global Witness menganggarkan nilai jed dihasilkan pada 2014 sahaja adalah $31 bilion (RM133 bilion), bersamaan hampir separuh KDNK negara itu. -AFP