#Islam: Integriti Dalam Bersumpah Bukan Mainan Di Bibir

Gambar Hiasan
MUTAKHIR ini sumpah dan pengakuan bersumpah seolah-olah menjadi mainan bibir sesetengah anggota masyarakat.

Sejak sedekad lalu, politik Malaysia sering dihiasi beberapa siri pengakuan bersumpah yang ada kalanya ditarik semula selang beberapa hari selepas dilafazkan sehinggakan masyarakat keliru dan mula meragui kejituan sesuatu sumpah itu.

Sumpah atau dalam bahasa Arab ‘Al–Yamin’ bermaksud kanan atau pihak kanan. Hal ini kerana sewaktu bersumpah orang akan menggunakan tangan kanannya. Dari sudut Islam, sumpah bermaksud menyatakan dengan penuh kesungguhan perkara yang mungkin berlaku dan mungkin tidak berlaku yang diperkukuhkan dengan menyebut nama Allah SWT atau salah satu sifat-Nya.

Sumpah boleh dilakukan di dalam mahkamah atau di luar mahkamah. Namun begitu sumpah yang dibuat di mahkamah adalah atas permintaan hakim sahaja dan boleh menjadi keterangan yang sah dalam mana-mana perbicaraan.

Akta Sumpah Dan Ikrar 1949 (Akta 194) mengenakan hukuman yang agak ringan kepada mereka yang berbohong ketika bersumpah di mahkamah.

Seksyen 14(1) Akta berkenaan menetapkan bahawa sekiranya seseorang itu berbohong dan memberi keterangan palsu setelah bersumpah di Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah Tinggi mengikut pengertian Seksyen 191, Kanun Keseksaan, maka boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih tiga bulan atau denda tidak lebih RM500.

Sekiranya seseorang itu memberi keterangan palsu di Mahkamah Sesyen pula, hukuman maksimum yang boleh dikenakan ialah penjara tidak lebih dua bulan atau denda tidak melebihi RM200 manakala jika kesalahan itu disabitkan di Mahkamah Majistret, maka hukumannya penjara tidak melebihi se­bulan dan denda tidak lebih RM100.

Hukuman ini menyebabkan orang ramai tidak begitu takut untuk melakukan pembohongan dan memberikan keterangan palsu biarpun di dalam mahkamah setelah melalui proses bersumpah.

Mengikut ajaran Islam, sumpah adalah satu perkara yang amat dipandang berat. Allah SWT berfirman:
Sesungguhnya orang yang menukar janjinya dengan Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, maka mereka itu tidak akan mendapat pahala di akhirat, dan Allah tidak akan berbicara dengan mereka dan tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak pula akan mensucikan mereka. Dan bagi mereka azab yang pedih.” - Surah Ali Imran: Ayat 77.
Dalam syariat Islam, setiap sumpah yang hendak dilakukan perlu memenuhi prasyarat berikut:

(i) Orang yang membuat sumpah itu mestilah mukallaf iaitu siuman, baligh, tidak dipaksa dan tidak tidur;

(ii) Sumpah hendaklah dibuat dengan niat bukan kerana gurauan atau tersilap sebut;

(iii) Sumpah dibuat atas nama Allah SWT;

(iv) Wajib ke atas orang yang kena dakwa menafikan tuduhan, jika dia mengaku salah maka tidak wajib dia bersumpah;

(v) Sumpah dilakukan sendiri iaitu tidak mewakilkan kepada orang lain.

Para fuqaha Islam telah membahaskan tentang hukum bersumpah. Walaupun pada dasarnya sumpah itu diterima sebagai salah satu cara untuk pembuktian, namun sumpah itu boleh dibahagikan kepada empat kategori iaitu wajib, harus, makruh dan haram.

Sumpah yang wajib adalah sumpah untuk menjaga keselamatan manusia. Umpamanya seseorang yang telah dituduh membunuh, sedangkan tidak ada saksi yang terang untuk mensabitkan­nya, maka wajiblah dia bersumpah.

Sumpah yang harus pula ialah sumpah untuk melakukan atau meninggalkan sesuatu yang harus. Sebagai contohnya, seseorang itu bersumpah untuk memakan makanan yang sedap. Oleh kerana makan sedap itu harus, maka bersum­pah kerananya juga adalah ha­rus.

Sumpah yang makruh ialah sumpah untuk mengerjakan sesuatu perkara yang makruh atau hendak meninggalkan perkara yang sunat. Sebagai contohnya seseorang itu bersumpah untuk tidak memberi sedekah. Oleh kerana perbuatan itu meninggalkan perbuatan yang sunat, maka bersumpah seperti itu adalah makruh hukumnya.

Akhir sekali, sumpah yang haram pula ialah sumpah yang dusta atau bersumpah untuk melakukan perkara yang haram. Sebagai contohnya seseorang itu bersumpah untuk mensabitkan rakannya sebagai tidak membayar hutangnya sedangkan rakannya itu telah pun menjelaskan hutangnya, maka sumpah seperti itu adalah haram hukumnya dan amat berdosa.

Begitulah indahnya Islam meletakkan sumpah itu sebagai asas pembuktian dan bukannya landasan atau ruang untuk menjadi sandiwara dan medan pemboho­ngan oleh segelintir manusia yang tidak berintegriti yang kian kerap berlaku dewasa ini.

Sumpah juga tidak boleh dijadikan medan untuk menganiayai sesama manusia apatah lagi oleh seseorang pemimpin kepada rak­yatnya seperti yang dilakukan oleh diktator Canaan Sodindo Banana iaitu Presiden Zimbabwe pertama yang memerintah negara itu secara kuku besi dari 1980 hingga 1987.

Sebaik sahaja menerajui negara, beliau telah bersumpah akan meng­hukum mana-mana rakyatnya yang mempersendakan namanya “banana“ yang bererti pisang itu.

Untuk merealisasikannya, beliau menguatkuasakan undang-undang mengenakan hukuman penjara 10 tahun kepada sesiapa yang disabitkan kesalahan mempersendakan namanya.

Kezalimannya itu akhir­nya mendapat pembalasan apabila beliau disabitkan dengan tuduhan meliwat 11 pembantu peribadinya pada 1998 sehingga terpaksa turun dari takhta pemerintahan dalam keadaan hina.

Mudah-mudahan masyarakat ki­ta, terutamanya generasi Y akan sentiasa peka pentingnya berpegang kepada premis kebenaran dan menghindari membuat pengakuan atau bersumpah palsu dan menjadikan nilai integriti sebagai budaya hidup seharian baik secara individu mahupun secara berpasukan.

*ANUAR AHMAD, PENULIS ialah Timbalan Pengarah Program Sektor Awam Institut Integriti Malaysia (IIM)/Utusan