#Islam: Interaksi Al-Quran - Sains Renggang Sejak Runtuhnya Tamadun Islam


INTERAKSI erat antara al-Quran dengan ilmu sains seolah-olah menjadi renggang atau terputus sebaik sahaja runtuhnya tamadun Islam.

Mungkin dasar pecah dan perintah yang dibawa oleh penjajah Barat semasa misi mereka menakluk dunia menyebabkan dua ilmu itu membawa haluan masing-masing.

Ini ditambahkan lagi dengan sebilangan ahli sains Muslim menerima pendekatan sekular yang memisahkan antara agama dengan aktiviti sains dan teknologi.

Mohd. Yusof menyatakan terdapat beberapa tanggapan atau pendapat tentang hubungan antara al-Quran dan ilmu Sains pada masa kini. Malah terdapat ahli Sains Muslim masa kini yang melihat ilmu berkenaan agak selari dengan pandangan rakan mereka daripada sarjana Barat.

“Justeru, mereka berasa selesa dengan amal ibadat yang mereka lakukan setiap hari. Mereka solat, puasa dan melaksanakan perkara lain dalam Rukun Islam dan Iman.

“Jadi, timbul di fikiran mereka, apa lagi yang dimahukan dalam hidup ini? Mereka selesa melaksanakan amal ibadat yang mereka pelajari sejak di bangku sekolah lagi,” katanya.

Golongan kedua merupakan kalangan ahli agama yang amat sensitif dengan isu maksiat dan permasalahan sosial lain yang muncul pada hari ini.

Perasaan sensitif itu menyebabkan mereka menolak kemajuan sains dan teknologi walaupun ia dilihat mampu membawa manfaat kepada kehidupan dunia dan akhirat seseorang Muslim.

“Pada saya, golongan ini sayang kepada masyarakat. Oleh itu mereka bertindak untuk menyelamatkan akidah masyarakat, tetapi masalah utama golongan itu adalah mereka tidak begitu arif tentang ilmu sains dan teknologi. Mereka hanya pengguna kepada kedua-duanya,” katanya.

Bagi golongan ketiga pula, Mohd. Yusof berkata, adalah kalangan ahli sains yang begitu sensitif dengan agama Islam tetapi jumlahnya tidak seramai golongan pertama dan kedua.

Dengan perasaan sensitif itulah mendorong mereka meneroka al-Quran. Mereka mahu mencari keserasian antara fenomena sains dengan fakta dalam kitab suci Islam yang dikatakan mempunyai persamaan.

“Minat mendalam itu tidak hanya membabitkan saintis Islam tetapi juga bukan Islam. Ada kalangan mereka yang kekal dengan kepercayaan lama walaupun menemui bukti persamaan itu dan ada pula yang mendapat hidayat Allah SWT,” katanya.

Antara mereka adalah pakar perubatan Dr. Maurice Bucaille, bekas Presiden Persatuan Perubatan Perancis yang dikatakan cukup sensitif dengan agama sehingga mendorong beliau mengkaji kitab Injil untuk mencari keserasian tentang kejadian manusia antara kitab itu dengan kajian sains.

Beliau mengalihkan minat itu kepada al-Quran ketika beliau dilantik menjadi doktor perubatan dengan keluarga Diraja Arab Saudi. Semasa berada di Riyadh, beliau membeli al-Quran terjemahan (dalam bahasa Perancis) dan meneliti kandungan kitab suci Islam itu.

“Setelah sekian lama membuat perbandingan, akhirnya beliau mendapati hujah al-Quran lebih serasi dengan hujah sains tentang kejadian manusia tetapi Bucaille tetap berpegang kepada agama asalnya,” kata Mohd. Yusof.

PERANAN SAINTIS ISLAM

Berlainan dengan seorang profesor dari Universiti Toronto, Kanada, Prof. Keith Moore. Pakar dalam bidang embriologi itu mengagumi al-Quran bermula ketika menghadiri satu persidangan tentang isu embriologi di Jeddah, Arab Saudi dalam tahun 1980.



Selepas membentangkan kertas kerjanya, Moore ditanya oleh seorang peserta tentang satu petikan surah al-Hajj, ayat 5 yang berkenaan kejadian manusia.

“Moore terkejut bila peserta itu membaca terjemahan ayat tersebut dan beliau bertanya bilakah kitab suci Islam itu dihasilkan. Peserta itu menjawab, kira-kira 1,400 tahun lalu dan beliau menyatakan ia sesuatu yang mustahil kerana ilmu embriologi hanya berkembang selepas mikroskop diciptakan sekitar 200 tahun yang lalu.

“Hasilnya, beliau akur dengan kehebatan al-Quran. Akhirnya, Moore memeluk Islam,” kata Mohd. Yusof.

Namun bagi beliau, apa yang lebih penting adalah sarjana sains Islam seharusnya melihat kitab al-Quran sebagai dorongan utama mereka membangunkan sains dan teknologi.

Dorongan sedemikian, beliau menambah, akan menjadikan matlamat sesuatu kajian saintifik itu bukan hanya untuk kepentingan manusia sejagat tetapi juga mencari keredaan Ilahi.

Meminggirkan al-Quran akan menjadikan pemikiran kita selari dengan golongan sekular walaupun masih beriman kepada Allah SWT. Peminggiran sedemikian akan memberikan implikasi yang buruk kepada al-Quran, iaitu sekadar bahan bacaan semata-mata.

Sedangkan sejarah menunjukkan sarjana sains Islam bukan hanya menjadi penyumbang kepada pembangunan sains dan teknologi tetapi pencetus kepada penemuan baharu.

Sumber: Utusan