Mangsa Nahas Bas Pernah Beberapa Kali Melancong Ke Chiang Mai

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan Negeri Johor, Datuk Tee Siew Kiong (dua, kiri) menenangkan Lim See Ley, 61, waris mangsa kemalangan di Chiang Mai, Thailand ketika melawat keluarga mangsa di Taman Cemerlang Jaya, Batu Pahat hari ini. - Foto BERNAMA
BATU PAHAT – Seorang wanita yang maut dalam nahas bas di Chiang Mai, Thailand, dua hari lepas, Ong Chai Hong, 58, pernah beberapa kali ke wilayah itu dan kerap melancong ke luar negara.

Menurut anak lelaki mangsa, Goh Chia Ho, 30, ibunya yang merupakan seorang suri rumah, juga kerap membelikan cendera hati untuknya setiap kali pulang dari melancong.

“Sepatutnya saya menyambut kepulangan ibu dengan kegembiraan kerana selalunya ibu akan membelikan cendera hati untuk saya.

“Tetapi, apabila mengenangkan kejadian itu (nahas bas), saya sudah menerima kenyataan walaupun sudah tentunya saya berasa amat sedih dengan kehilangannya,” katanya.

Goh yang merupakan seorang mekanik ditemui pemberita selepas menerima kunjungan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan Johor Datuk Tee Siew Kiong di rumahnya di Kampung Parit Haji Sidek, di sini.

Selain ibunya, ibu saudaranya Ong Chui Hoe, 53, turut terkorban manakala bapanya Goh Bak Chai, 64, dan bapa saudaranya, Teo Tien Chor, 59, cedera.

Menurut anak bongsu daripada empat adik beradik lelaki itu, ibunya sempat menghubunginya menerusi panggilan telefon sejurus selamat tiba di Chiang Mai dan sempat berpesan supaya dia mengawasi rumah sepanjang ibu bapanya berada di Thailand.

“Sudah menjadi kebiasaan bagi ibu untuk menghubungi saya apabila dia tiba di sesuatu tempat yang dikunjunginya. Saya tidak sangka itulah kali terakhir saya berbual bersamanya,” katanya.

Goh berkata dia sendiri menghantar kedua-dua ibu bapanya ke agensi pelancongan di Jalan Rahmat, di sini, untuk menyertai rombongan ke Thailand, Khamis lepas.

Ahad lepas, dia menerima berita nahas itu kira-kira 4 petang menerusi agensi pelancongan terbabit.

Pada hari berkenaan, seramai 13 daripada 22 warganegara Malaysia, kesemuanya dari Batu Pahat, disahkan terkorban dalam nahas bas pada pukul 11.30 pagi waktu tempatan (12.30 tengah hari waktu Malaysia).

Bas itu dilaporkan terbabas selepas berlanggar dengan sebuah kenderaan pikap, ketika dalam perjalanan dari wilayah Chiang Rai ke wilayah Chiang Mai. – BERNAMA