Umat Islam Diseru Supaya Tapis Sikap Simpan Prasangka Buruk

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.
KOTA BELUD – Umat Islam perlu menapis pandangan yang disebarkan oleh pihak yang menyimpan prasangka buruk terhadap orang lain, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata bukan semua pandangan yang disebarkan di internet, majalah dan laman sosial adalah benar dan sebagai umat Islam, berita yang membahaskan keaiban orang lain dan membahayakan pemikiran tidak patut didengari.

Katanya Islam dengan jelas telah menyuruh umat agar sentiasa berfikiran baik dan menjauhi buruk sangka terhadap orang lain.

“Kita hidup dalam zaman yang banyak terjadi fitnah, hasad dengki, mahukan kedudukan dan bohong.

“Pandangan ini bukan hanya merosakkan kehormatan manusia, akan tetapi akan merosakkan ajaran Islam dan pemeluknya,” kata Salleh yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Usukan kepada Bernama selepas menghadiri majlis sambutan Maulidur Rasul di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan, yang juga anggota Parlimen Kota Belud; Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah Datuk Musbah Jamli, yang juga ADUN Tempasuk dan Pegawai Daerah Kota Belud Abdul Gari Itam. – BERNAMA