Bauksit: Siang Malam Menangis, Tanah Dipajak Tapi Satu Sen Pun Tak Dibayar


KUANTAN - “Siang malam makcik menangis, mengenangkan bayaran yang sehingga kini masih tak dilunaskan pengusaha bauksit,” demikian rintihan seorang peneroka Felda Bukit Goh, Halimah Kadir, 70.

Dia yang memutuskan untuk memajakkan ladang kelapa sawit seluas 4 hektar miliknya setahun lalu mengakui amat sedih dan terkilan dengan tindakan pengusaha bauksit yang gagal membayar pajakan kepadanya.

Difahamkan, bayaran itu sepatutnya diterima peneroka terbabit secara bulanan atau berperingkat apabila kerja-kerja pengorekan bauksit dijalankan di tanah miliknya itu.

Halimah berkata, mengikut perjanjian, bayaran perlu dijelaskan Secara berperingkat sehingga kerja perlombongan bauksit selesai.

“Kalau ikut perjanjian, makcik ada terima bayaran hasil pajakan tanah itu tapi makcik tak dapat bayaran seperti dijanjikan.

“Setiap bulan makcik tunggu, tapi sampai sekarang satu sen pun makcik tak terima.

“Bila makcik telefon pengusaha minta wang, mereka kata bulan depan akan buat bayaran, selepas itu terus diamkan diri,” katanya.

Warga emas itu berkata, dia tidak menyangka akan diperlakukan seperti itu selepas perjanjian pajakan tanah kelapa sawit miliknya itu ditandatangani pada Oktober 2014.

Menurutnya, menerusi perjanjian tersebut, kerja pengorekan dilakukan lebih setahun dan pengusaha memberikan wang deposit sebanyak RM50,000 kepadanya sebagai permulaan.

“Kalau makcik tau begini jadi, makcik tak akan benarkan tanah sawit makcik digunakan untuk lombong bauksit.

“Tapi bila mereka datang berulang kali dan beri tawaran lumayan, makcik terima sebab nak ubah nasib anak-anak.

“Setahun lebih makcik tunggu, bauksit dah dikorek pengusaha, tetapi bahan itu tak diangkut, malah dibiarkan begitu sahaja,” katanya.

Halimah melihat ladang sawitnya yang dipajakkan untuk perlombongan bauksit.
Menurutnya, dia kecewa dengan sikap pengusaha yang lepas tangan dan membiarkan dia sekeluarga dihimpit kemiskinan malah dia terpaksa meneruskan kehidupan dengan bergantung kepada anak.

Katanya, dia kini disara anaknya dan turut berniaga untuk menampung kehidupannya.

Halimah berkata, sebelum ladang kelapa sawitnya dipajak untuk perlombongan bauksit, dia memperoleh pendapatan sekitar RM1,000 hingga RM1,500 sebulan.

Katanya, bagaimanapun kini dia mengharapkan wang pajakan tanah itu memandangkan pokok kelapa sawit di ladangnya sudah ditebang.

Sumber: Sinar Harian