Bersih 2.0 Bengang Habis Aktivis Kontroversi Indonesia Dihalau Keluar Malaysia

Mugiyanto
KUALA LUMPUR – Seorang aktivis Indonesia yang pernah terlibat dalam demontrasi jalanan menumbangkan kerajaan negara itu, Mugiyanto dilaporkan telah dihalang dari memasuki Malaysia semalam.

Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah berkata, Mugiyanto ditahan pihak imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di waktu tengahari dan dihantar pulang kemudiannya.

“Mugiyanto dijadual berucap malam ini di forum gerakan rakyat anjuran BERSIH 2.0 di Dewan Perhimpunan Cina Kuala LUmpur dan Selangor (KLSCAH).

“Mugiyanto salah seorang aktivis Indonesia yang pernah ditahan Kopassus sewaktu aksi menentang Orde Baru pimpinan Suharto ketika gerakan reformasi berlangsung di Indonesia,” katanya dalam satu kenyataan media.

Maria Chin berkata, BERSIH 2.0 mengutuk keras tindakan pihak berkuasa Malaysia menghalang Mugiyanto daripada berucap kepada rakyat Malaysia.

Dakwanya, tindakan itu satu lagi bukti kerakusan kerajaan untuk menghalang hak membantah dan bersuara di negara ini.

“Mereka seharusnya malu dengan tindakan yang tidak matang dan pendek akal ini,” katanya.

Justeru, katanya, Mugiyanto akan menyampaikan ucapannya dalam forum itu melalui aplikasi Skype.

Beliau turut menegaskan, BERSIH 2.0 berikrar akan menjelajah ke seluruh negara membawa kempen bagi menjatuhkan kerajaan.

Terdahulu, KLSCAH dalam satu kenyataan media berasingan turut membantah isu membabitkan agama Islam dengan agama lain di negara ini diuruskan oleh Mahkamah Syariah.

KLSCAH mendakwa perkara itu mengabaikan jaminan kebebasan beragama di negara ini di bawah seksyen 11 Perlembagaan Persekutuan.

Pertubuhan itu membuat kenyataan tersebut bagi membantah keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan status agama Islam tiga anak Muhammad Riduan Abdullah. –Kedahnews.com