#Islam: Konflik Dilema Di Antara SEKSI dan SEKSA...


SEKSI dan seksa. Isu pramugari syarikat penerbangan berpakaian seksi bukannya perkara baharu. Mufti, politikus, orang kampung memperkatakannya, ter­baharu pada Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini. Hidangan minuman keras dalam pesawat juga turut tidak terkecuali menjadi kritikan umum.

Kejadian yang berlaku dalam industri penerbangan sepanjang 2014 sewajarnya diinsafi. Beberapa tokoh agama terutamanya mufti telah menasihatkan kerajaan agar mengambil iktibar daripadanya dengan melakukan transformasi seiring ajaran Islam iaitu menghentikan hidangan arak dan membenarkan pramugari menutup aurat ketika bertugas.

Kecenderungan penumpang memilih syarikat penerba­ngan tertentu bukan kerana faktor arak dan kain terbelah tetapi yang menjadi keutamaan ialah aspek perkhidmatan terbaik termasuk keselesaan serta jaminan keselamatan. Bagi syarikat penerbangan nasional, tentulah operasinya wajar selari dengan imej negara sebagai sebuah negara Islam yang dikagumi di seluruh dunia.

Sangat ironi jika imej kain tidak berjahit dan terbelah hingga ‘menyeksakan’ penumpang lelaki melihatnya yang hendak ditonjolkan dan dijaja.

Sehubungan itu, pihak berkenaan perlulah memikirkan satu model pakaian yang bersesuaian, seganlah sikit kepada status negara Islam dan hormatilah kehendak segelintir kakitangan syarikat penerbangan berkaitan - sekurang-kurang­nya berilah pilihan kepada mereka.

Difahamkan terdapat empat syarikat penerbangan di dunia yang patuh Syariah iaitu Saudi Airlines, Royal Brunei Airlines, Iran Air dan terbaharu, Rayani Air dari Malaysia.

Insya-Allah semuanya ba­kal berubah, semua pihak perlu bersangka baik kerana diyakini kerajaan sedang menuju ke arah itu selari dengan pelancaran Indeks Syariah Malaysia dan cada­ngan penubuhan Majlis Halal Malaysia oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kepada Kabinet.

Difahamkan majlis itu bertujuan menyatukan hal-hal berkaitan industri halal negara tetapi tidak salah jika turut menjangkau hingga mencecah kepada apa yang menjadi keluh-kesah majoriti rakyat itu.

Kerajaan melalui Jakim dan pelbagai institusi keagamaan di negara ini perlu mewujudkan dan memperkasakan suasana patuh Syariah. Jika masih ramai yang tidak menutup aurat secara sempurna, be­rilah kefahaman yang sepatutnya.

Sempurna itu bermaksud pakaian yang tidak ketat, tidak jarang, tidak harum menarik perhatian, tidak gedik menggoda, tudung kepala dilabuhkan menutup dada.

Jangan hanya elok menutup aurat ketika menunaikan umrah atau haji tetapi apabila kembali ke tanah air, tudung entah ke mana, seolah-olah Allah wujud di Mekah dan Madinah sahaja!

Alhamdulillah sehingga kini terdapat banyak perkara yang menyenangkan atau mesra Syariah dilaksanakan kerajaan contohnya semasa sambutan tahun baharu di Dataran Merdeka, bukannya lagi konsert hiburan menjadi santapan rakyat sebaliknya pengisian keagamaan menjadi pilihan.

Pengunjung tetap ramai menyamai apabila acara hiburan dilangsungkan, cuma bezanya penampilan mereka betul-betul berubah, tiada lagi lelaki wanita bukan muhrim berpelukan, lelaki-lelaki berpegangan tangan sambil memakai pakaian tidak cukup ‘sifat’.


Sebaliknya khalayak berpakaian elok, siap berjubah dan berkopiah. Alunan zikir dan selawat memenuhi ruang. Kekalkan persekitaran murni ini, jangan hanya sekejap-sekejap, iaitu ketika dilanda malapetaka sahaja tetapi apabila kembali dilimpahi kesenangan, semuanya kembali kepada asal.

Merujuk kepada slogan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, ‘Simpanan Hari Tua Anda’ dan dalam pengurusan sebuah negara, kepemimpinannya juga perlu menitikberatkan kepada ‘Simpanan Hari Akhirat’ untuk rakyatnya. Malaysia Boleh!

Sumber: Utusan