Lelaki Mengaku Tidak Bersalah Miliki Buku Syi'ah Karya Khomeini

KLUANG – Seorang pekebun kelapa sawit mengaku tidak bersalah di Mahkamah Rendah Syariah di sini, hari ini atas tuduhan memiliki bahan penerbitan yang berkaitan ajaran Syiah, pada Disember 2014.

Hairudin Abdullah, 47, didakwa memiliki buku bertajuk ‘Kebangkitan As Syura dalam ucapan dan perutusan Imam Khomeini’ hasil karya Ayatullah Ruhullah Musamal Khomeini yang boleh mengaitkan ajaran dan fahaman Syiah.

Tertuduh, yang tidak diwakili peguam, didakwa memiliki buku itu di dalam sebuah kereta di depan sebuah restoran di Jalan 1/1, Taman Seri Impian, Kluang, pada pukul 6 pagi pada 3 Dis 2014.

Dia didakwa mengikut Seksyen 9 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 iaitu menghina atau mengingkari pihak berkuasa agama dengan tidak mematuhi Perenggan 5 Sub IX Fatwa No 4031/2014 bertarikh 9/10/2014.

Jika sabit kesalahan, dia boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau dipenjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Hakim Syarie Syazwan Mohd Yusof membenarkan Hairudin diikat jamin RM3,000 dengan dua penjamin dan jika gagal membayar, akan ditahan sehingga dibicara pada 16 Mac tahun ini.

Pendakwaan dikendalikan oleh Pendakwa Syarie negeri Noorul Badariah Abdul Majid. – BERNAMA