Mencari Formula Menyelesaikan Kemelut Politik Di Kedah


APABILA berakhirnya pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan kepemimpinan UMNO Kedah di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) kelmarin, penulis menerima pelbagai mesej. Ada yang menceritakan apa yang berlaku dan ada pula yang berunsur “maki hamun”.

Bagi kelompok yang berfikiran cetek dan taksub dengan politik kebencian, mereka menganggap pertemuan itu gagal kerana Najib tidak membuat sebarang pengumuman mengenai kedudukan Datuk Seri Muhkriz Tun Mahathir sebagai Menteri Besar (MB) Kedah.

Kepada mereka, pertemuan itu dianggap berjaya kalau Najib membuat kenyataan menerima desakan dan permintaan pemimpin-pemimpin UMNO Kedah yang diketuai oleh Timbalan Pengerusi Perhubungannya, Datuk Ahmad Bashah Md.Hanipah supaya Mukhriz disingkirkan.

Sedangkan pertemuan itu diadakan bagi membolehkan Najib yang juga Presiden UMNO mendengar sendiri daripada pemimpin-pemimpin UMNO Kedah apa yang berlaku bagi membolehkan beliau membuat keputusan sebaik-baiknya demi UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri itu.

Membuat keputusan yang sebegitu penting tidaklah semudah tindakan “konco-konco” mana-mana ahli politik di negeri tersebut menghantar mesej memaki hamun sesiapa yang mereka tidak suka. Ini soal masa depan UMNO di Kedah dan melibatkan kedudukan MB.

Sudah pastilah Najib seperti mana kata seorang pemimpin yang turut hadir dalam pertemuan tersebut, Perdana Menteri minta diberi masa bagi membolehkan beliau mengkaji segala aspek sebelum membuat keputusan termasuklah kesan kepada kedudukan UMNO dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Sepanjang berada di Kedah sejak kelmarin, penulis akui proses untuk menggantikan Mukhriz bukanlah mudah.

Selain anak kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, beliau juga dianggap ikon anak muda di Kedah dan menyatukan rakyat Kedah. Oleh itu apa juga keputusan atau tindakan yang hendak dibuat mestilah dilaksanakan secara hati-hati.

Bagaimanapun kemelut politik di negeri Jelapang Padi itu bukanlah terlalu sukar untuk diselesaikan, tambahan pula ini bukanlah kali pertama Kedah menempuh situasi ini.

Sejak 1985 lagi pelbagai kontroversi melanda kerusi MB Kedah sehingga memaksa penyandangnya mengundurkan diri.

Datuk Seri Syed Nahar Tun Syed Sheh Shahabudin, Tan Sri Osman Aroff, Tan Sri Sanusi Junid, Datuk Seri Syed Razak Syed Zain Barakhbah, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Tan Sri Azizan Abdul Razak, merupakan pemimpin-pemimpin yang telah merasai “kehangatan” kerusi MB Kedah.


Tetapi perlu difahami situasi politik di sesebuah negeri itu menjadi panas atau sejuk, segala-galanya bergantung kepada pemimpin-pemimpin dan penyokong mereka. Kelompok inilah yang mampu mengawal keadaan supaya ia tidak sampai memudaratkan parti dari segi sokongan rakyat.

Kemelut tidak boleh diselesaikan melalui mesej-mesej yang memaki hamun seseorang, kemelut tidak mampu ditamatkan akibat ketaksuban kepada seseorang dan sudah pasti kemelut tidak mampu diredakan jika kepentingan parti tidak menjadi keutamaan.

Begitulah juga situasi di Kedah, segala yang berlaku hanya boleh diselesaikan jika semua pihak yang bertelagah mengamalkan keikhlasan, kepatuhan dan kesetiaan.

Ikhlas untuk menyelesaikan masalah, patuh kepada keputusan pucuk pimpinan dan setia kepada parti biarpun apa yang berlaku.

Atas sebab itulah Najib tidak membuat keputusan terburu-buru untuk menerima desakan, permohonan dan hasrat hati UMNO Kedah yang mahukan Mukhriz digantikan.

Perdana Menteri mahu melaksanakan pendekatan ibarat “menarik rambut dalam tepung” supaya ia tidak memberi kesan buruk kepada UMNO negeri itu apabila keputusan dibuat.

"Dalam konteks ini, demi kebaikan Kedah dan menutup ruang kerosakan politik daripada berterusan, maka hormati hak Presiden yang akan menjadi hakim untuk membuat keputusan terbaik.

"Oleh itu tidak perlulah ada rapat umum dan pelbagai sesi seolah-olah kempen dalam parti, serta membawa rakyat ke kancah dilema kuasa," kata Pensyarah Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa di Pusat Pengajian Antarabangsa (SOIS) Universiti Utara Malaysia (UUM), Md. Shukri Shuib kepada penulis ketika dihubungi.

Perlekeh

Bagi membolehkan Najib membuat keputusan terbaik, maka keikhlasan, kepatuhan dan kesetiaan pemimpin UMNO Kedah amat diperlukan. Jika benar berjuang untuk parti, maka mereka mesti ikhlas mahu menyelesaikan masalah yang berlaku secara tenang dan damai.

Janganlah tindakan dilakukan semata-mata kepentingan politik sama ada dalam soal mahu menggantikan atau mempertahankan kedudukan MB.

Apabila keputusan dibuat, semua pihak mesti patuh. Janganlah berlaku seperti sekarang, apabila sudah ada pemimpin yang merasakan dia paling layak menggantikan Mukhriz sehingga sanggup memperlekehkan pemimpin lain yang sebelum ini bersama-samanya membuat desakan mahu Mukhriz “diturunkan”.

Kalau benar semua yang terlibat tidak hipokrit, maka mereka perlu menunjukkan kesetiaan yang tinggi apabila pucuk pimpinan membuat keputusan. Kesetiaan bukanlah membabi buta kepada mana-mana pemimpin tetapi setia kepada parti bagi memastikan UMNO tidak porak peranda dan BN tidak rosak.

Ketika ini secara jujur penulis melihat ketiga-tiga sikap itu terlalu nipis dalam kalangan pemimpin UMNO terlibat. Masing-masing mahu menegakkan pendirian dan kehendak sendiri. Sepatutnya yang menjadi pertimbangan utama ialah kepentingan parti dan kemahuan rakyat.

Kalau mahu mengikut “nafsu politik” mereka, sampai bila pun kemelut di Kedah tidak akan dapat diselesaikan. Oleh itu mereka perlu menyerahkan kepada Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO untuk membuat keputusan.

Sama ada suka atau tidak seperti mana ditegaskan oleh Md. Shukri, “Keutamaan harus diletakkan pada Presiden dalam memilih mana-mana pemimpin UMNO untuk menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri seterusnya pelantikan MB dalam kalangan wakil rakyat UMNO, itu adalah hak mutlak Presiden UMNO selaku Pengerusi BN”.

Kenyataan itu menunjukkan bahawa apa pun keputusan sama ada menggantikan atau tidak Mukhriz sebagai MB Kedah, ia terpulang kepada Najib untuk menentukannya. Beliau sudah pasti akan membuat pertimbangan semasak-masaknya termasuklah soal sentimen dalam kalangan orang Kedah.

Tidak boleh dinafikan orang Kedah tengah marah, orang Kedah bak kata seorang kawan, “dah jadi tak tentu hala dah” berikutan apa yang berlaku, malah sudah ada gerakan melalui aplikasi Whatsapp dan Facebook untuk menyeru anak Kedah supaya tidak lagi mengundi UMNO dan BN dalam PRU-14.


Tetapi sama ada kemarahan itu dapat diredakan, “keadaan tak tentu hala” tersebut dapat dipulihkan segala-galanya bergantung kepada pemimpin-pemimpin UMNO Kedah. Mereka yang boleh mengawal penyokong-penyokong sendiri tidak kira apa pun keputusan pucuk pimpinan parti.

“Pertarungan” politik di Kedah bukan soal kedudukan seorang MB atau siapa yang akan menjadi pengganti tetapi soal survival politik UMNO dan BN. Apabila UMNO tumbang di Kedah pada 2008, ia sudah menjadi isyarat bahawa Kedah sama tarafnya dengan Terengganu dan Kelantan.

Pemimpin-pemimpin suka bertelagah sesama sendiri, lupa daratan bila dapat jawatan, mengamuk bila tidak dapat jawatan, soal berjuang untuk parti dan meletakkan kepentingan parti di hadapan hanyalah retorik.

UMNO Kedah tidak boleh berada dalam “satu kelab” dengan situasi di Terengganu dan Kelantan. Oleh itu pucuk pimpinan parti perlu membuat keputusan sebaik-baiknya manakala kesemua yang terlibat perlu ikhlas, patuh dan setia dalam menamatkan konflik.

Bagi meredakan keadaan adalah wajar jika mana-mana pemimpin tidak menunjukkan kekuatan masing-masing dengan menghimpunkan penyokong di sana sini.

Kalau setakat 30 orang datang kemudiannya menjerit di pinggir jalan akan mempertahankan seseorang pemimpin itu habis-habisan, ia hanya memalukan UMNO sahaja.

Masalah dalaman UMNO biarlah diselesaikan secara musyawarah dan kematangan bukanlah mengikut kehendak politik mana-mana pihak. Jangan mengamalkan sikap merasakan “aku paling layak menjadi MB” sehinggakan sanggup menghina pemimpin lain atau berpendapat, “jika seseorang pemimpin itu tidak ada UMNO akan kalah”.

Kalau masing-masing merasakan layak dan mendapat sokongan rakyat, sudah pasti, ia menyukarkan pucuk pimpinan membuat keputusan.

Oleh sebab kemelut ini diserahkan kepada Najib, berilah kepercayaan kepada Perdana Menteri untuk menyelesaikannya.

Apa yang penting, jangan ada dalam kalangan pemimpin UMNO mahu menjadi pengkhianat kepada parti sendiri sehingga sanggup “mengorbankan” parti kerana kemahuan politik mereka tidak tercapai.

Bak kata seorang veteran UMNO Kedah kepada penulis, “Dalam bab politik ni, orang Kedah pelik sikit.’’ – Apakah maksudnya? Tunggulah apabila keputusan dibuat oleh Najib. Yang penting, kalau ada sikap ikhlas, patuh dan setia diamalkan, tiada apa yang perlu dikhuatirkan. -Utusan/Zul Bakar