Restoran "Udang Galah Cekik Darah" Jawab Isu RM45 Seekor

Gambar Hiasan
Sejak kebelakangan ini, aduan mengenai restoran mengenakan harga makanan yang disifatkan terlalu tinggi hangat diperkatakan, khususnya di kalangan warga netizen di negara kita.

Antara yang mendapat perhatian, sebuah restoran 24 jam di Putrajaya yang pernah dilaporkan di Harian Metro menerusi artikel bertajuk ‘Udang galah cekik darah’ kerana didakwa mengenakan harga tidak munasabah bagi hidangan udang galah goreng.

Walaubagaimanapun, restoran terbabit bertegas mereka ada alasan tersendiri mengapa mengenakan harga sehingga RM45 hanya untuk seekor udang galah goreng kepada pelanggan.

“Kami sudah pamer harga, terpulang kepada pelanggan untuk mengambil lauk itu atau tidak,” jelas salah seorang pekerja restoran tersebut.

Restoran mamak di Selera Putra, Putrajaya memaparkan harga udang galah serta menu lain yang dalam kategori ‘bukan harga biasa’.
Menurut pekerja restoran yang enggan dikenali itu, harga udang galah sememangnya dinaikkan sejak sebulan lalu memandangkan ia diimport dari India, Sri Lanka serta beberapa negara lain.

“Kami membelinya guna dolar Amerika Syarikat. Oleh kerana ringgit susut, kami terpaksa membayar harga mahal untuk mendapatkan udang galah itu daripada pembekal,” katanya.

Tambahnya, sebelum ini restoran itu menjual seekor udang galah pada harga sekitar RM35 hingga RM40 namun kejatuhan nilai mata wang negara membuatkan harga itu terpaksa dirombak. –Kedahnews.com