#Islam: Perlu Tahu, Dalami Ilmu Penyembelihan Haiwan Dengan Baik

BAYANGKAN jika anda berada di negara bukan Islam atau kawasan majoriti penduduknya tidak beragama Islam seperti di pedalaman Sabah dan Sarawak.

Dalam keadaan itu, anda hendak mencari bekalan ayam mentah untuk dimasak tetapi ayam yang sudah siap disembelih tidak dijual atau tidak terdapat di kawasan itu dan hanya ayam hidup sahaja yang tersedia.

“Saya sendiri pernah mengalami situasi begini semasa berada di kawasan pedalaman Sabah suatu ketika dahulu dan bagi mereka yang berada di luar negara atau mengembara ke mana-mana pun, situasi begini boleh terjadi.

“Dalam situasi begini, barulah kita sedar betapa pentingnya mengetahui ilmu sembelihan yang menjadi antara satu ibadah yang dituntut dalam Islam,” kata Pegawai Agama Universiti Multimedia (MMU), Mohd. Toha Mohamad Hasan baru-baru ini.

Tambah beliau, hukumnya adalah sunat bagi setiap Muslim mengetahui dan mempelajari ibadat sembelihan iaitu satu kaedah tertentu untuk mengorbankan atau mematikan haiwan ternakan.

Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah, ayat 3:
“Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) , dan darah (yang keluar mengalir) , dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana selain Allah dan yang mati dimakan binatang buas kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya) dan yang disembelih atas nama berhala.”
Disebabkan itu, Mohd. Toha berkata, ibadat sembelihan memerlukan kaedah, rukun dan cara yang betul untuk mengendalikannya supaya hasil daripada sembelihan itu adalah halal dan tidak menjadi sebaliknya.

Sebenarnya ilmu tentang sembelihan amat penting sehinggakan ibadat itu sinonim dengan perayaan Hari Raya Aidiladha ataupun dikenali Hari Raya Korban bersempena memperingati peristiwa kisah Nabi Ibrahim a.s. mengorbankan anaknya, Nabi Ismail a.s. demi menurut perintah Allah SWT.

Adalah menjadi sunat muakkad bagi menyembelih haiwan seperti unta, lembu, kerbau, biri-biri dan kambing selama empat hari bermula 10 Zulhijjah, iaitu pada Hari Nahar atau Hari Raya Haji (10 Zulhijah) dan pada hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijah) kerana mendekatkan diri kepada Allah.

Justeru, Mohd. Toha berkata, sebagai usaha untuk memberi pencerahan kepada masyarakat umum khususnya warga universiti terhadap ilmu penyembelihan, maka Bahagian Hal Ehwal Pelajar MMU, Surau Al-Hidayah dan Institusi Usrah Pelajar MMU menganjurkan kursus sembelihan di Surau Al-Hidayah, MMU Cyberjaya, baru-baru ini.

Ia bertujuan memberi pendedahan mengenai kaedah sembelihan secara teori dan praktikal termasuk menerangkan mengenai salah faham sembelihan serta meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat MMU terhadap ilmu berkenaan.

Kursus itu dihadiri kira-kira 80 peserta terdiri daripada para pelajar, kakitangan universiti dan ahli jemaah. Kursus yang pertama kali diadakan itu, dibimbing oleh ustaz jemputan, Abdullah Qurtubi.

Sumber: Utusan