Masyarakat Tiong Hua Kecam, Gesa 2 Pemimpin DAP Minta Maaf


PETALING JAYA – Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membantah penyebaran sebuah video yang hina ‘God Of Prosperity’ (Dewa Kemakmuran) yang disiarkan oleh sebuah parti pembangkang DAP baru-baru ini.

Ketua Hal Ehwal Kaum Cina Pertubuhan Minda Sosial Prihatin (PSMP), Tan Chee Chong mewakili kaum tersebut menyuarakan rasa tidak puas hati dengan isi kandungan video terbabit yang jelas menghina Dewa Kemakmuran.

Dalam sidang media di sini pada Rabu, beliau menyatakan bahawa pembangkang ketandusan idea dan sanggup memperalatkan kebudayaan masyarakat Cina itu sendiri demi menjatuhkan imej pemimipin kerajaan Malaysia.


Video yang berdurasi tiga minit itu yang diterbitkan sewaktu rakyat Malaysia terutamanya kaum Cina sedang menyambut perayaan tahun lunar pada awal bula ini malah telah mengguris hati etnik tersebut sendiri.

Chee Chong turut menggesa dua ahli Parlimen DAP, Tony Pua dan Teo Nie Ching untuk tidak mempergunakan perayaan kaum Cina sebagai medium atau agenda memperlekehkan orang lain dan mempolitikkan perayaan itu.

“Maka saya sebagai orang Cina mewakili kaum Tiong Hua mendesak dua YB ini untuk memohon maaf atas video tersebut! Jangan mempermainkan isu-isu agama,” tegasnya semasa sidang media tersebut. –Kedahnews.com