Nasib Keluarga Malang Dalam Belukar Di Kuantan Dapat Pembelaan


Kisah keluarga malang yang terpaksa tinggal di dalam pondok kecil di celah belukar di pinggir kawasan Batu 7, Kuantan akhirnya mendapat perhatian Pusat Zakat Pahang dan Majlis Agama Islam Pahang (MUIP) yang segera hadir menghulurkan bantuan.

Menurut seorang pemilik Facebook, Muhammad Zamri Mohamed Norpiah, pihak berkenaan telah mengambil tindakan pantas menziarahi keluarga berkenaan dan kini telah ditempatkan di Kompleks Penempatan Asnaf di Sungai Soi.

"Kes viral orang susah hari ni kat fb aku dan kawan2 dr Pusat Zakat Pahang & MUIP dah pergi ziarah...


"Menitis airmata aku bila jejak je kaki kat kawasan belukar (Batu 7, Kuantan) ni tengok sebuah keluarga tinggal kat sebuah pondok yg dibina sendiri... Duduk dgn keadaan yg sgt daif... Yang baby tu 3bulan dan yg sorg lg tu 4tahun... Dua2 perempuan...

"Syukur Alhamdulillah ramai pihak membantu dan keluarga ni sekarang dah dibawak ke Kompleks Penempatan Asnaf Sg. Soi..,"tulis Muhammad Zamri di laman Facebooknya.




Kisah pilu keluarga berkenaan mula viral di media sosial apabila ramai yang simpati terhadap keadaan dhaif mereka yang tinggal di sebuah kawasan belukar dan hanya menggunakan bahan-bahan buangan yang kemudiannya dibina untuk dijadikan tempat berteduh.

Masalah bermula apabila si suami yang merupakan ketua keluarga berkenaan menghidap sawan teruk hingga terpaksa diberhentikan kerja, membuatkan si isteri terpaksa memikul tanggung jawab mencari rezeki.

Apa yang membuatkan ramai netizen sedih dengan nasib menimpa keluarga ini adalah keadaan keluarga tersebut tidak selesa terpaksa juga dilalui seorang bayi comel yang masih kecil, berusia sekitar 3 bulan dan kanak-kanak berusia 4 tahun. -Kedahnews.com