Portal Dedah 3 Anak Tun M Raih Untung Besar Di Era Pentadbiran Bapanya

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
Sebuah laman portal mendakwa persepsi yang mengatakan bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mengamalkan 'conflict of interest' dan tidak membenarkan keluarganya berniaga dengan kerajaan adalah tidak benar sama sekali.

Portal itu yang mendakwa kemungkinan pengendali beberapa laman 'Pro Tun M' adalah kurang berpengetahuan tentang apa yang berlaku di sebalik tabir ketika bekas Perdana Menteri paling lama itu mentadbir negara.


Mendedahkan nama-nama anak Dr Mahathir yang dikatakan terlibat dengan pelbagai transaksi mewah dengan syarikat berkepentingan kerajaan (GLC), portal berkenaan turut melaporkan tentang beberapa syarikat yang terlibat.

"Malah pada tahun 1997, ketiga-tiga anak lelakinya telah membeli dan menjual syarikat-syarikat daripada dan kepada kerajaan, Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), dan kroni-kroni UMNO secara bebas dan jumlah yang besar.

"Pada 1997, tiga anak lelaki Mahathir – Mirzan (36 tahun) Mokhzani (35 tahun) Mukhriz (33 tahun) memegang jawatan pengarah dalam lebih daripada 210 syarikat Malaysia, termasuk sebilangan syarikat yang tersenarai," tulis portal berkenaan.


Bagaimanapun, pihak kami tidak dapat memastikan tentang kesahihan dakwaan portal itu ekoran masih tidak mendapat respon dari Dr Mahathir atau anak-anak beliau sehingga kini berkenaan penyiaran artikel tersebut.

Sebelum ini beberapa pihak turut tampil mendesak Dr Mahathir dan anak-anaknya mendedahkan harta kekayaan mereka yang dikatakan mengejutkan ramai pihak dan didakwa telah diperoleh ketika bekas Perdana Menteri itu memerintah negara.


Dr Mahathir dalam respon beliau terhadap desakan itu sebaliknya meminta pihak yang membuat dakwaan memeriksa akaun miliknya.

Difahamkan bahawa akaun peribadi milik seseorang adalah rahsia sulit dan tertakluk pada undang-undang yang tidak boleh didedahkan pada umum.

Berikut di bawah adalah artikel penuh portal yang dimaksudkan. -Kedahnews.com

DALAM satu kiriman status di laman Facebook, fan page Saya Sayang Tun Dr Mahathir telah menyelar beberapa tokoh politik terkenal di negara ini dengan mengaitkan ahli keluarga mereka.

Dalam posting itu, yang diambil daripada kiriman Twitter @Azrul_Jabbar, admin Saya Sayang Tun Dr Mahathir menyatakan bahawa Tun telah mengambil langkah awal dengan melarang anak-anak beliau daripada terlibat dalam politik atau perniagaan yang melibatkan kerajaan.

Sama ada Saya Sayang Tun Dr Mahathir cuba untuk menulis semula sejarah atau merasakan penyokong mereka bodoh apabila mendakwa bahawa Mahathir tidak pernah membenarkan anak-anaknya menjalankan perniagaan dengan pihak kerajaan.

Malah pada tahun 1997, ketiga-tiga anak lelakinya telah membeli dan menjual syarikat-syarikat daripada dan kepada kerajaan, Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), dan kroni-kroni UMNO secara bebas dan jumlah yang besar.

Pada 1997, tiga anak lelaki Mahathir – Mirzan (36 tahun) Mokhzani (35 tahun) Mukhriz (33 tahun) memegang jawatan pengarah dalam lebih daripada 210 syarikat Malaysia, termasuk sebilangan syarikat yang tersenarai.

Dalam masa lima tahun kembali dari luar negara, anak lelaki sulungnya, Mirzan malah merupakan pengarah sekurang-kurangnya di lapan buah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia.

Syarikat persendiriannya, Peringkat Prestasi, memegang kebanyakan pelaburannya termasuk 25.8% pegangan dalam syarikat tersenarai Lion Corp yang dibeli daripada dana kerajaan PNB (Nota: Bapa saudaranya, Tun Ismail Ali merupakan Pengerusi) untuk satu harga yang tidak didedahkan.

Tetapi kepentingan utamanya adalah Konsortium Perkapalan, syarikat tersenarai pengangkutan dan logistik, yang mengawal hampir separuh daripada fret jalan raya.

Pada tahun 1994, Konsortium telah membeli syarikat perkapalan Malaysia yang kedua, PNSL, bernilai AS$80 juta daripada syarikat milik kerajaan, PERNAS dan MHS, yang dikawal oleh kroni UMNO, Tajuddin Ramli.

Kepentingan perkapalan ini kemudiannya telah dijual kepada PETRONAS sebanyak RM1 bilion pada tahun 1998 untuk menyelamatkannya atau sering disebut dalam istilah ekonomi sebagai bail out.

Mirzan juga telah membeli pegangan sebanyak 61% di Diperdana Corp daripada Danny Tan, adik kepada kroni yang dikenali ramai, Tan Sri Vincent Tan, taikun Berjaya Group Berhad.

Antara lain, Mirzan juga mempunyai 25% daripada syarikat tersenarai Artwright Holdings, dan 10.25% dalam firma IT Dataprep Holdings.

Beliau juga merupakan pengarah sekurang-kurangnya di lapan buah lagi firma tersenarai, termasuk Mamee Double-Decker dan pemaju hartanah Worldwide Holdings.

Anak lelaki kedua, Mokhzani, syarikat utamanya adalah Tongkah Holdings, di mana beliau merupakan pengerusi. Ia mempunyai sekurang-kurangnya 31 anak syarikat dalam pelbagai bidang, dan fokus utamanya adalah perkhidmatan kesihatan, pembuatan, dan broker saham.

Tongkah mempunyai konsesi kerajaan selama 15 tahun untuk memberikan perkhidmatan sokongan kepada 19 buah hospital milik kerajaan di Malaysia, selain pegangan terbesar di Hospital Pantai.

Pada tahun 2000, Mokhzani, orang penting dalam Kencana Petroleum yang menjalankan perniagaan dengan Petronas, di mana bapanya merupakan Penasihat.

Beliau kemudiannya menjadi salah seorang daripada 10 individu terkaya di Malaysia pada tahun 2014.

Anak lelaki bongsu, Mukhriz mengawal Reliance Pacific, Prime Heritage dan Opcom Cables – pengeluar kabel optik fiber terbesar ASEAN – di mana pelanggan utamanya adalah syarikat milik kerajaan, Telekom Malaysia.

Ya, semua itu berlaku pada 1997. Bukanlah satu senarai yang lengkap kerana terdapat banyak lagi syarikat lain. Ketiga-tiga mereka adalah ahli perniagaan yang bijak berumur 30-an – yang dalam masa singkat berjaya mengumpul kekayaan atas kebolehan mereka sendiri.

Kesemuanya banyak melibatkan perniagaan dengan kerajaan dan kroni UMNO. SSTDM perlu berhenti membuat penyokong mereka seperti orang bodoh. -mynewshub.cc