Adakah Derita Kita Sehebat Derita Nabi Ayub, Sumayyah?


DALAM hidup ini, manusia sentiasa diuji untuk menge­tahui tahap iman seseorang. Ujian itu pula datang dalam pelbagai bentuk. Ada individu yang diuji de­ngan kesenangan, ada yang diuji dengan musibah, kesulitan, penyakit, kehilangan anak, isteri dan sebagainya.

Terbaharu, pendakwah kesayangan ramai, Datuk Mohd. Kazim Elias turut diuji kesihatannya apabila beliau disahkan menghadapi masalah jantung. Ini menyebabkan tokoh yang dikenali dengan Ustaz Kazim itu tidak boleh bertutur dengan baik, tersekat-sekat dan mudah penat.

Sekali gus menyebabkan beliau terpaksa membatalkan program-prog­ram ceramah untuk tempoh sekurang-kurangnya enam minggu.

Semasa mendapat pelbagai rahmat dan kesenangan, rata-rata kita mudah melafazkan kesyukuran iaitu Alhamdulillah.

Malangnya apabila dilanda musibah dan kesempitan ramai tidak mampu mengucapkan Alhamdulillah ‘ala kulli hal yang ertinya segala puji bagi Allah dalam setiap keadaan.

Sebabnya semua kebaikan dan ujian dalam bentuk musibah itu juga datang daripada Allah SWT.

Antara kisah yang harus menjadi pengajaran adalah ketabahan dan ketaatan Nabi Ayub. Diceritakan baginda ialah usahawan yang kaya-raya dengan banyaknya binatang ternakan, luasnya kebun tanaman gandum dan memiliki gedung perusahaan perniagaan.

Diringkaskan cerita, binatang ternakan dan ladang gan­dumnya musnah dalam kebakaran manakala anak-anak ba­ginda pula terkorban dalam tragedi runtuhan bangunan perusahaan Nabi Ayub.

Allah menguji baginda dengan anaknya, keluarganya dan hartanya, kemudian dengan tubuhnya. Ujian Allah SWT ke atas baginda tidak pernah ditimpakan kepada sesiapa pun. Namun, Nabi Ayub tetap sabar dalam menunaikan perintah Allah dan terus-menerus bertaubat kepada-Nya.

Satu lagi ujian ke atas baginda adalah menderita penyakit kulit bertahun-tahun lamanya. Ia adalah antara ujian paling berat sehinggakan baginda terpaksa memencilkan diri bersama isteri, Rahmah selepas masyarakat bertindak memulaukan baginda ekoran bimbang penularan penyakit tersebut.

Hal ini dirakam oleh Allah SWT dalam firman-Nya yang bermaksud: Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata:
“Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani. (al-Anbiya: 83)
Dikhabarkan bahawa isterinya berkata:
“Hai Ayub, seandainya engkau berdoa kepada Tuhanmu, nescaya Dia akan membebaskanmu.” Namun, Nabi Ayub AS menjawab: “Aku telah hidup selama 70 tahun dalam keadaan sihat, dan Allah baru mengujiku dalam keadaan sakit selama tujuh tahun. Ketahuilah, itu amat sedikit dibandingkan masa 70 tahun.” 
Demikianlah, Nabi Ayub menerima ujian Allah SWT dengan sabar dan ikhlas.


Bagaimana dengan kita hari ini? Baru demam selesema, ramai daripada kita yang ‘tewas’ dan tidak mampu lagi solat jemaah di masjid atau surau. Apabila hujan, masjid dan surau jadi sepi walhal masing-masing ada kenderaan dan sepatutnya tiada alasan tidak solat berjemaah.

Jika dibandingkan ujian yang kita hadapi, tidaklah seberat mana berbanding apa yang menimpa umat Islam terdahulu. Ada yang digergaji kepalanya hingga terbelah dua, disikat badannya dengan sikat besi sehingga nampak tulangnya, Sumayyah pula disula oleh Abu Jahal dan banyak lagi.

Hendaklah kita bersyukur selama mana ujian itu tidak menimpa agama dan tidak membuat kita berburuk sangka kepada Allah. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Ja­nganlah kamu mati kecuali dalam keadaan berbaik sangka kepada Allah.” (Riwayat Muslim)

Sumber: Utusan