"Ia Tidak Dituju Pada Mahathir Atau Sesiapa" - TMJ

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim
KUALA LUMPUR – Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menegaskan baginda hanya berpihak kepada Johor dalam kemelut yang berlaku di antara Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Baginda turut menegaskan, tindakannya membangkitkan semula layanan Kerajaan Persekutuan ke atas Istana Johor sewaktu krisis Perlembagaan pada tahun 1992 untuk mengingatkan supaya ia tidak berulang.

“Saya memberikan komen-komen tersebut untuk memastikan dan mengingatkan Kerajaan Persekutuan agar perkara itu tidak berlaku lagi tanpa mengira siapa pemimpin.

“Ia tidak ditujukan kepada Mahathir atau kepada sesiapa,” titah baginda dalam satu soal jawab yang disiarkan di laman Facebook Johor Southern Tigers hari ini.

Tegas Tunku Ismail, titah baginda berhubung krisis Perlembagaan pada tahun 1992 itu ditujukan ke atas sistem yang digunakan oleh Kerajaan Persekutuan.

Justeru, baginda meminta media agar tidak memutarbelitkan titahnya atau mengambil kenyataan baginda di luar konteks.

Baginda menjelaskan hanya berpihak kepada Johor dalam persengketaan yang berlaku di antara Mahathir dan Najib.

Tunku Ismail semalam bertitah masih mengingati bagaimana layanan Kerajaan Persekutuan ke atas Istana Johor sewaktu krisis Perlembagaan pada tahun 1992.

Titah baginda, pada waktu itu terdapat cubaan untuk membubarkan Askar Timbalan Setia Negeri Johor dan Ahli Exco Johor diberitahu supaya tidak menyambut Almarhum nenda baginda di lapangan terbang.

Tunku Ismail bagaimanapun bertitah, peristiwa itu adalah kisah lama kerana sekarang hubungan Kerajaan Persekutuan dengan Kerabat Diraja Johor berada dalam keadaan baik dan baginda amat menghargainya. -Kedahnews.com