#Islam: Memahami Beza Antara "Allah" Dan "Tuhan"


Soalan: Apakah beza antara Allah dengan tuhan dalam syahadah. Dalam syahadah kita menafikan tiada tuhan melainkan Allah yang wujud dan tidak boleh disyirikkan dengan yang lain. Di sisi lain disebut “Ya Allah ya tuhan-ku.” Saya tidak faham. Tolong jelaskan ustaz.

* Fida, Cheras.

Jawapan UKE:

Perkataan tuhan itu adalah bahasa Melayu. Dalam bahasa lain macam-macamlah sebutannya pula. Tuhan itu sebutan secara umum sedangkan Allah itu khas. Tuhan adalah yang menciptakan sekalian alam dan yang berkuasa atas segala-galanya.

Dia adalah tunggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan. Tuhan adalah tempat kita bermohon dan berlindung. Tuhan cuma satu dan nama tuhan sekalian alam ialah Allah. Allah adalah nama tuhan kita.

Senang saja nak faham, kita ini makhluk, kita ini manusia dan setiap makhluk ada nama.    

Manusia ini perkataan dalam bahasa Melayu. Kalau dalam bahasa lain, lain pula sebutannya. Setiap manusia ada nama. Sebutan manusia itu adalah umum dan namanya adalah nama khas. Anda adalah manusia dan nama anda ialah Fida.

Saya pun manusia dan nama saya Kazim. Tuhan itu nama selain daripada makhluk dan nama tuhan kita ialah Allah. Boleh faham?

Sumber: Utusan