Kejayaan 2 Guru Harumkan Nama Negara Di Persada Dunia - Cikgu Det


ALOR SETAR - Dua guru mengharumkan nama negara di mata dunia apabila tersenarai dalam kelompok 50 teratas dari 8000 calon guru-guru terpilih dari seluruh dunia bagi anugerah Global Teacher Prize 2016 yang sedang berlangsung di Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

Kejayaan Cikgu Vanesri Kasi dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Jalan Khalidi, Muar, Johor dan Cikgu Noorjahan Sultan dari Sekolah Kebangsaan Indera Mahkota Utama, Kuantan, Pahang, itu dikongsikan Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid di laman Facebook rasminya.

Mengucapkan tahniah dan syabas atas kejayaan tersebut, Mahdzir yang mewakili negara di forum antarabangsa, Global Education and Skills Forum (GESF) 2016, turut meluahkan rasa bangga atas pencapaian yang membanggakan seluruh anak Malaysia itu.

"Saya mewakili Kementerian Pendidikan Malaysia mengucapkan tahniah kepada 2 orang guru kita yang telah berjaya berada dalam kelompok 50 teratas dalam Global Teacher Prize 2016.

"Kita berharap agar lebih ramai guru-guru yang kreatif dan inovatif akan menyertai program seumpama ini di masa akan datang," kata Mahdzir atau kini turut dikenali sebagai "Cikgu Det" di kalangan warga pendidik di seluruh negara.

Sementara itu, Menteri Pendidikan berkenaan turut berkongsi latar belakang dan pencapaian hebat seorang guru dari Palestin, Hanan Al Hroub, yang dipilih sebagai pemenang anugerah Varkey Foundation Global Teacher Prize 2016.

"Berikut merupakan latar belakang dan inisiatif Hanan Al Hroub sebagai seorang pendidik di negara beliau. Semoga kejayaan semua mereka akan menjadi inspirasi untuk kita semua khususnya dalam bidang pendidikan negara. Rujukan kepada inisiatif guru kita juga terdapat di halaman web berikut.

"Hanan has shared her perspective at conferences, meetings and teacher training seminars. She hopes that, with education, her people can reclaim their homeland.

"●Grew up in a Palestinian refugee camp; motivated to teach by her experiences as a mother of children traumatised by a shooting incident.
"●Offers specialist care to pupils exposed to violence.
"●Focuses on providing a safe space in the classroom and pays attention to individual needs.
"●Has shared her approach at Ministry conferences and teacher training seminars," kongsinya di laman Facebooknya, hari ini.

Mahdzir sebelum itu turut berkongsi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang beliau ketengahkan di forum GESF tersebut dan berbincang tentang perlaksanaan pendidikan tersebut secara konsisten dan holistik. - Kedahnews.com