Mat Sabu Tetap Perlekeh Gabungan PAS, Parti Ikatan

Mohamad Sabu
KUALA LUMPUR – Parti Amanah Negara (PAN) mengulangi pendirian bahawa pembentukan blok baharu pakatan politik seperti yang umumkan PAS hari ini tidak relevan di Malaysia.

PAN mengemukakan semula pendiriannya dengan menyiarkan semula kenyataan Presidennya, Mohamad Sabu berhubung perkara itu hari ini.

“Kuasa ketiga, keempat, kelima tak penting (tidak relevan) kerana rakyat akan pilih antara dua Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan,” ujar Mohamad.

Mohamad dalam kenyataannya turut membayangkan penyokong pembangkang akan memilih Pakatan Harapan yang dianggotai DAP, PKR dan PAN berbanding pakatan PAS dan Ikatan.

PAS hari ini mengesahkan pembentukan blok baharu parti politik dengan mengadakan kerjasama dengan Ikatan dalam satu sidang media di ibu negara hari ini.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Ikatan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir mewakili parti masing-masing dalam sidang media berkenaan.

“PAS tidak mahu menjadi parti pembangkang yang pelampau dan ekstrem menentang kerajaan.

“Kita mahu menjadi blok pembangkang yang menasihati kerajaan. Tetap memuji apa yang baik telah kerajaan lakukan kepada rakyat” katanya.

Kata-kata Presiden PAS itu menyindir Pakatan Harapan yang didominasi DAP kerana mengamalkan politik fitnah dan tidak demokratik demi melunaskan cita-cita memerintah negara.

Ikatan adalah sebuah parti baru diketuai Abdul Kadir Sheikh Fadzir yang juga bekas Menteri Pelancongan dibawah kerajaan BN. –Kedahnews.com