TMJ Tak Lupa "Layanan" Ketika Krisis Perlembagaan 1992

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim
KUALA LUMPUR – Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menegaskan baginda masih mengingati bagaimana layanan Kerajaan Persekutuan ke atas Istana Johor sewaktu krisis Perlembagaan pada tahun 1992.

Baginda bertitah, pada waktu itu terdapat cubaan untuk membubarkan Askar Timbalan Setia Negeri Johor dan Ahli Exco Johor diberitahu supaya tidak menyambut Almarhum nenda baginda di lapangan terbang.

Tunku Ismail yang juga pemilik pasukan JDT bagaimanapun bertitah, peristiwa itu adalah kisah lama kerana sekarang hubungan Kerajaan Persekutuan dengan Kerabat Diraja Johor berada dalam keadaan baik dan baginda amat menghargainya.

“Saya tidak akan lupa krisis Perlembagaan yang berlaku pada tahun 1992. Saya masih ingat bagaimana keluarga saya telah dilayan oleh pegawai-pegawai Kerajaan Persekutuan.

“JKR telah diberitahu untuk tidak membaik-pulih dan memulihara segala apa-apa yang ada di Istana-istana Johor. Malah bonda saya juga ditahan oleh kastam sewaktu kembali ke Johor dari Singapura. Bonda saya diarah melangkah keluar dari kenderaan kerana mereka mahu memeriksa kenderaan dengan terperinci.

“Saya masih ingat segala-galanya dan saya masih ingat kepada individu-individu yang bertanggungjawab,” titah baginda dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman Facebook Johor Southern Tigers hari ini.

Kerajaan Persekutuan pada tahun 1992 di bawah pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri, manakala Timbalan Perdana Menteri pada tahun itu ialah bekas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar sedang merengkok di Penjara Sungai Buloh kerana kesalahan meliwat manakala Mahathir kini menjalin kerjasama dengan pemimpin Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tunku Ismail bertitah, baginda bagaimanapun berharap hubungan baik Kerajaan Persekutuan dengan Istana Johor waktu ini bukan hanya disebabkan Kerajaan Persekutuan amat memerlukan Istana Johor sambil mengingatkan kedua-dua pihak saling memerlukan antara satu sama lain.

Justeru, titah baginda, tumpuan semua pihak pada waktu ini harus diberikan untuk memperbetulkan segala kesilapan dan mencapai kemajuan dalam negara.

“Saya berdoa agar kita boleh memberikan tumpuan untuk menjadikan negara kita ini tempat yang lebih baik pada masa akan datang demi rakyat,” titah baginda.

Sehubungan itu, Tunku Ismail meminta seluruh rakyat Johor supaya mengingati kekuatan kedaulatan Johor terletak pada perpaduan rakyatnya.

“Sentiasa kekal bersatu sebagai rakyat Johor. Jangan beri peluang kepada sesiapa pun membuli kita. Kita yang memutuskan apa yang baik untuk kita. Ini adalah rumah kita, negeri kita. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi hak Johor dan kedaulatannya,” titah baginda. –Kedahnews.com