Undi Popular BN Sarawak Diramal Meningkat Di PRN Ke-11

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melihat dari dekat kerbau yang dipertandingkan pada majlis Pesta Badudun dan Lumba Kerbau 2016 semalam. - Foto BERNAMA
LIMBANG – Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjangka undi popular Barisan Nasional (BN) Sarawak meningkat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-11, seiring dengan populariti Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem.

Zahid berkata, berdasarkan kajian oleh Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) yang lalu populariti Adenan Satem mencapai tahap hampir 84 peratus pada Januari 2016 berbanding 74 peratus pada Jun 2015.

“Saya amat yakin dengan rekod cemerlang kerajaan Barisan Nasional (BN), jumlah undi akan meningkat,” katanya pada majlis pemimpin bersama rakyat di Rumah Intai Menuang di sini semalam.

Zahid berkata, walaupun undi popular BN pada PRN menunjukkan penurunan dari 71.2 peratus pada PRN 2001 kepada 62.9 peratus pada 2006 dan seterusnya menurun kepada 55.4 peratus pada PRN 2011 namun trend undi popular pada PRN ke-11 dijangka meningkat.

“Saya menjangkakan undi popular BN akan meningkat 55 hingga 60 peratus pada PRN ke-11,” katanya.

Beliau meminta rakyat Sarawak untuk tidak percaya kepada hasutan orang luar terutama yang mahu rakyat membenci Ketua Menteri serta kerajaan negeri BN.

Beliau berkata, rakyat Sarawak lebih memahami isu-isu dominan dalam negeri antaranya isu penurunan kuasa dan tanah adat daripada mempercayai hasutan pihak luar yang tidak memahami isu setempat.

Beliau memberi jaminan akan memberi perhatian serius terhadap isu-isu yang diutarakan oleh Ketua Menteri serta wakil rakyat BN Sarawak.

Mengenai masalah penduduk tiada dokumen pengenalan diri, beliau memberi jaminan akan cuba menyelesaikan masalah dengan membawa khidmat Unit Pendaftaran Bergerak Jabatan Pendaftaran Negara ke Limbang.

Turut hadir di majlis tersebut Menteri Kemudahan Awam Negeri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan; Ahli Parlimen Limbang Hasbi Habibollah; dan ADUN Batu Danau, Paulus Palu Gumbang. – BERNAMA