Walau Pilih Mahathir Pada 1987, Ku Li Tetap Sokong Mohd Najib

Ku Li menandatangani deklarasi menyokong Mohd Najib sebagai Perdana Menteri. Sumber Gambar: Facebook Tan Sri Annuar Musa
ALOR SETAR - Biarpun Datuk Seri Najib Tun Razak memilih untuk bersama Tun Dr Mahathir Mohamad dalam krisis kepimpinan UMNO 1987 hingga menyebabkan beliau tewas, Tengku Razaliegh Hamzah tetap menyokong kepimpinan Mohd Najib sebagai Perdana Menteri.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa mengesahkan Ahli Parlimen Gua Musang, itu telah menandatangani deklarasi menyokong Mohd Najib sebagai Perdana Menteri, sekaligus memberi tamparan terhadap Dr Mahathir, DAP, PKR dan PAN.

"Tengku Razaleigh Hamzah sebentar tadi menandatangani Deklarasi Kelantan memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada kepimpinan Perdana Menteri dan juga merangkap Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak," tulis Annuar di posting terbaru di laman Facebook rasminya, semalam.

Menurut Annuar, secara prinsip dan dasarnya, tindakan Tengku Razaliegh yang turut dikenali sebagai Ku Li, menandatangani deklarasi itu menjelaskan beliau menyokong kepimpinan Mohd Najib.

Tindakan itu juga menafikan kenyataan pengajur Deklarasi "Mahathir-Lim Kit Siang" yang sebelum ini mendakwa Ku Li kononnya menyokong gerakan mereka untuk menjatuhkan Mohd Najib dari kerusi Perdana Menteri.

Mohd Najib kini dikatakan sedang melalui peringkat sukar sebagaimana yang dilalui Dr Mahathir pada awal tahun 80'an dulu ketika mana beliau berdepan dengan Ku Li yang mencabar kerusi Presiden UMNO yang disandangnya.

Bagaimanapun, Dr Mahathir diselamatkan oleh Mohd Najib yang ketika itu berjawatan Ketua Pemuda UMNO dengan memilih untuk setia pada kepimpinan penyandang Presiden dan tindakan itu memberi kemenangan kepada Dr Mahathir.

Walau bagaimanapun, kemenangan Dr Mahathir ketika itu terpalit skandal apabila beliau bertindak memecat Ketua Hakim Negara ketika itu, Tun Salleh Abbas mengharamkan UMNO sehingga menyebabkan berlakunya krisis perlembagaan dan berlaku pepecahan di dalam parti tersebut. -Kedahnews.com