Sekolah Kecualikan Pelajar Muslim Salam Dengan Guru Wanita

Gambar Hiasan
GENEVA – Sebuah sekolah awam yang terletak di Therwil, utara Switzerland mencipta sejarah tersendiri apabila membenarkan pelajar-pelajar lelaki untuk tidak berjabat tangan dengan guru perempuan.

Keputusan itu dibuat ekoran ada pelajarnya Muslim menyuarakan pandangan bahawa adat berjabat tangan yang diamalkan masyarakat Swiss bertentangan dengan ajaran agama terutama sekali apabila guru terbabit adalah wanita.

Kumpulan pelajar terbabit yang berusia 14 dan 15 tahun itu menjelaskan bahawa Islam melarang bersentuhan kulit dengan individu berlainan jantina kecuali anggota keluarga terdekat sahaja.

Menurut Monika Wiss, jurucakap Lembaga Pendidikan Therwil, pihaknya tidak akan masuk campur dalam urusan itu kerana menjadi tanggung jawab pihak sekolah untuk menentukan sendiri perkara tersebut.


Keputusan itu mencetuskan kemarahan netizen Switzerland. Ketua Suruhanjaya Parlimen Pendidikan, Sains dan Kebudayaan, Felix Mueri menegaskan bahawa berjabat tangan merupakan budaya penduduk Switzerland.

“Perbuatan itu (berjabat tangan) melambangkan rasa hormat dan sopan santun,” jelasnya kepada portal 20Minuten.

Sementara itu pula, Christoph Eymann yang mengetuai Persidangan Menteri Pendidikan Cantonal Switzerland berkata: “Pengecualian terhadap peraturan itu bukanlah satu penyelesaian”.

“Kami tidak boleh membiarkan sama sekali golongan wanita dalam perkhidmatan awam diberi layanan berbeza dari lelaki,” katanya kepada sebuah stesen televisyen tempatan.

Persekutuan Pertubuhan Islam di Switzerland (FIOS) bagaimanapun menegaskan bahawa berjabat tangan antara lelaki dan wanita diharuskan mengikut sesetengah pandangan dan biasa diamalkan di beberapa negara Islam. –Kedahnews.com