"Silap!", Lim Kit Siang Ajar Ku Li Tentang Demokrasi "Ala DAP"

KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendakwa pemimpin veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li tersilap mengenai sistem demokrasi.

Dakwa beliau, langkah untuk menggulingkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui satu deklarasi anjuran Pakatan Harapan dan Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah sah.

“Beliau (Ku Li) silap. Tiada yang salah, tidak berperlembagaan atau tidak demokratik untuk meminta Perdana Menteri meletakkan jawatan.

“Panggilan untuk perletakan jawatan dari rakyat adalah kuat , jelas dan penting, kehendak demokrasi dan kehendak rakyat mesti diutamakan melalui proses Perlembagaan,” dakwanya dalam satu kenyataan media semalam.

Tindakan Kit Siang mempergunakan istilah rakyat untuk menyokong agenda Pakatan Harapan menjatuhkan Perdana Menteri itu bagaimanapun bercanggah dengan realiti sebenar.

Ia ekoran perhimpunan anti-kerajaan oleh Pakatan Harapan untuk mendesak Najib berundur anjuran Pakatan Harapan pada 2 April lalu cuma disertai kira-kira 1,000 orang.

Majoriti yang menyertai perhimpunan di ibu negara itu pula adalah para pemimpin dan ahli DAP, Parti Keadilan Rakyat dan Parti Amanah Negara (PAN) sendiri. – Kedahnews.com