Adun DAP Dakwa Umat Islam Dan Bukan Islam Adalah Saudara

Ahli Dewan Undangan (Adun) DAP Sekinchan, Ng Sue Lim mendakwa umat Islam dan masyarakat bukan Islam adalah bersaudara antara satu sama lain serta tidak wajar beliau dilarang untuk menyelit ayat Al-Quran di dalam ceramahnya.

Sue Lim berkata, jika terus menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam sebegitu, maka beliau mendakwa dakwah yang cuba disampaikan kepada mereka mungkin tidak akan berjaya.

 “Orang Islam dan semua insan di dunia ini adalah bersaudara. Walaupun dia bukan Islam, dia tetap bersaudara. Kalau nak kita nak meyakinkan masyarakat lain memahami Islam, dia kena guna pendekatan sederhana.

“Jangan menakut-nakutkan, kalau semua bukan Islam cuba memahami sedikit ayat al-Quran dan Hadis kemudian dihalang, sampai bila dakwah kita nak berjaya,” katanya.

Adun DAP itu membidas pendirian pemimpin PAS yang melarang beliau dan pemimpin bukan Islam daripada menggunakan kalimah suci terutama ketika di khalayak umum ekoran khuatir menyimpang dari maksud sebenar tafsiran dan maqasid firman-firman Allah itu.

Bagi Sue Lim, tindakannya itu tiada salahnya memandangkan ia adalah sebahagian dari tugasnya untuk mendekati masyarakat, khususnya bangsa Melayu.

“Saya sebagai bukan Islam dan wakil rakyat, saya kena faham budaya orang Melayu dan Islam. Tak salah bagi saya bukan Islam, nak memahami dan mendalami ilmu agama Islam dan kebudayaan orang Melayu," katanya yang dipetik dari Sinar Harian.

Selain itu, difahamkan Adun DAP itu juga petah berbahasa Jawa dan memahami, serta kelebihan itu memudahkannya untuk menjalin hubungan dalam bahasa rakyat kawasannya yang rata-ratanya berketurunan Jawa. -Kedahnews.com