#Islam: Cubaan Hidupkan Semula Empayar Uthmaniah?

Gambar Hiasan
Sejak akhir akhir ini Turki sedang diasak oleh pelbagai serangan baik dari dalam negara luar. Baik berupa serangan fizikal mahupun diplomatik, termasuk daripada media. Serangan itu bukan saja datang berpunca dari Barat tetapi juga Timur.

Apa yang dimaksudkan dengan Timur ialah Rusia. Serangan fizikal utama berbentuk letupan seorang pengganas bunuh diri pada Rabu lalu di Bursa yang mengakibatkan banyak kecederaan. Ia merupakan serangan dari dalam Turki sendiri.

Sehingga rencana ini ditulis siasatan masih dijalan dan tidak ada mana-mana pihak yang mengaku bertanggungjawab. Tetapi tindakan keganasan bunuh diri sering dikaitkan dengan pengganas yang dikaitkan dengan al-Qaeda dan Islamic State, atau dipanggil sebagai Daesh. Sejak setahun ini Turki sudah mengalami tujuh serangan bom oleh pengganas bunuh diri mengakibatkan 200 kematian.

Maka serangan ini dipercayai dilakukan oleh Daesh. Ini adalah kerana Turki dianggap sebagai musuh Daesh. Kumpulan pengganas menyifatkan Turki dan semua negara di dunia sebagai kafir yang perlu ditumpaskan. Ditambah pula Turki sedang berperang dengan Daesh di Syria.

Tetapi musuh Turki bukan saja Daesh. Republik sekular itu juga berdepan dengan gerakan pemisah Kurdis. Gerakan dari Parti Pekerja Kurdis ini mempunyai sayap bersenjata yang melakukan serangan di Turki dan memperjuang kemerdekaan wilayah Kurdis di Turki.

Serangan diplomatik ke atas Turki pula daripada tekanan yang diterima dari negara-negara lain. Dari Barat, ia datang dari Amerika Syarikat (AS) dan negara-negara Kesatuan Eropah (EU) khususnya Jerman dan Perancis. AS dan sebahagian negara-negara EU adalah sekutu Turki dalam Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

AS mahu Turki memainkan peranan utama dalam usaha menukar pemerintahan Syria di samping menumpaskan Daesh melalui sokongan dan bantuan kepada kumpulan kumpulan penentang al-Assad. Eropah pula mahu Turki memberi tempat kepada pelarian-pelarian Syria, termasuk kalangan mereka yang sudah terlepas ke negara lain khususnya Jerman.


Sementara dari Timur pula, khususnya Rusia yang mendokong dan membantu pemerintah Damsyek, tekanan jelas dilakukan Turki adalah musuh mereka dalam suasana persaingan ala Perang Dingin. Apabila berlaku pertempuran antara tentera Syria dan para pemberontak, maka ia juga menunjukkan pertembungan antara Rusia dan Turki. Ini kerana Moscow menyokong Damsyek, dan Ankara membantu para pemberontak.

Neo- Ottoman

Maka tidak hairanlah media yang disokong Russia, antaranya RT yang kini aktif disebarkan melalui Internet khususnya YouTube dan Facebook sering menyiarkan berita-berita yang memburukkan Turki, antaranya laporan Ankara secara bersembunyi membantu Daesh menjatuhkan al-Assad.RT memaparkan betapa Daesh meraih keuntungan daripada jualan minyak dari wilayah yang dikuasainya di Iraq melalui laluan Turki.

Sementara pejuang-pejuang Daesh dapat masuk Syria dan Iraq melalui sempadan negara itu dengan Turki. Tetapi persoalannya ialah Turki juga jadi mangsa dan sasaran pengganas Daesh. Sementara jet-jet tentera Turki telah melancarkan serangan ke atas sasaran Daesh di Syria dan Turki.

Tetapi serangan persepsi ke atas Turki, dan khususnya Presiden Reccep Tayyip Erdogan bukan saja datang daripada Rusia, tetapi juga oleh media Barat. Sejak dua tahun kebelakangan ini, Erdogan digambarkan sebagai “sultan baharu” yang mahu mewujudkan semula Khilafah Uthmaniah, maka beliau dan usahanya dinamakan sebagai “neo-ottoman”.

Istilah- istilah “sultan” dan “ottoman” bagi orang Barat mempunyai nada yang buruk. Ia adalah seolah-olah menggambarkan gejala kekolotan, mengkongkong dan lebih utama lagi ialah sebagai suatu yang berbahaya bagi Barat. Perasaan ini boleh dikatakan sebagai Turkifobia, yang juga adalah sebahagian daripada Islamofobia.

Gambaran ini menjadi lebih buruk terhadap Erdogan apabila beliau sendiri melakukan tekanan terhadap akhbar-akhbar Turki khususnya Zaman. Tetapi tekanan terhadap akhbar-akhbar ini adalah dalam konteks di mana beliau juga melakukan tindakan keras terhadap pihak pembangkang, yang kebanyakannya adalah golongan kiri. Kiri di sini bermaksud golongan yang mempunyai tradisi fahaman sosialisme.

Secara tradisi juga di seluruh dunia, golongan kiri datang daripada kalangan kelas menengah, bandar dan intelektual. Maka tidak hairanlah seorang sasterawan dan juga pemenang Hadiah Nobel, Orhan Pamuk mengkritik pemerintah Turki menyekat kebebasan bersuara.

Seperti di mana-mana di dunia, golongan ini mempunyai hubungan dengan media Barat. Tentu tindakan Erdogan mengundang kritikan daripada Barat. Rekod Erdogan sememangnya tegas. Sifatnya itu juga membolehkan beliau mampu mengawal pihak tentera yang sebelum ini menguasai politik Turki hingga menyukarkan negara itu melaksanakan proses demokrasi.

Sesuatu yang sebelum itu sukar bagi golongan kiri melakukannya.

Usaha Erdogan menentang ihak tentera dahulu dialu-alukan oleh pihak Barat yang melihatnya sebagai proses pendemokrasian Turki. Mereka juga pada masa itu melihat Erdogan yang mempunyai latar belakang Islamis sebagai seorang demokrat.

Istilah Islamis di sini bermaksud seseorang yang memperjuangkan pelaksanaan kehendak-kehendak agama Islam dalam kehidupan politik dan bernegara. Maka Erdogan dan partinya, Parti Keadilan dan Pembangunan membawa satu aliran politik Islam yang boleh diterima Barat, iaitu demokratik Islamisme.

Maka aliran ini memainkan peranan dalam Arab Spring. Kumpulan yang membawa aliran ini menang dalam pilihan raya di Tunisia dan Mesir. Tetapi kejayaan Mesir hanya separuh jalan.

Sementara di Libya, Yaman dan Syria berlaku peperangan yang membawa pula kemunculan kumpulan pendokong teokrasi yang bukan saja melakukan keganasan tetapi juga diisytiharkan sebagai sesat oleh ulama arus perdana dunia. Keganasan di sini bermaksud terorisme iaitu membunuh orang awam. Kumpulan kumpulan ini adalah seperti al-Qaeda dan Daesh.

Pembabitan Turki di Syria juga menempatkan negara itu berseteru dengan jirannya iaitu Iran. Teheran bukan saja menyokong tetapi membantu Damsyik. Tetapi pesaing utama Teheran di Timur Tengah bukannya Turki tetapi Arab Saudi.

Dalam hal ini Riyadh bersama dengan Ankara dalam usaha mengubah pemerintahan di Damsyek. Dalam pada itu minggu lalu, media Barat tidak ketinggalan untuk mengingatkan peristiwa pembunuhan penduduk Armenia oleh pemerintah Uthmaniah pada tahun 1915 dengan membayangkannya sebagai kesalahan Turki.

Tetapi Ankara bukannya Istanbul. Republik Turki bukannya Khilafah Uthmaniah.

Sumber: Utusan