Apple Paten iPhone Boleh Diguna Jadi Kunci Kereta

Gambar Hiasan
PERKEMBANGAN teknologi membuatkan pelbagai syarikat bersaing membangunkan idea dan protaip baru produk mereka, serta mempatenkan ia untuk kegunaan masa akan datang.

Terkini Apple telah memfailkan paten untuk idea baharu, iaitu iPhone boleh dijadikan kunci elektronik kepada kenderaan.

Idea yang dipatenkan ini membayangkan bahawa isyarat Bluetooth digunakan untuk membuka pintu kenderaan dan menghidupkan enjin.

Aplikasi khas kunci digital yang unik ini, dikatakan akan diprogramkan terus kepada kereta-kereta keluaran terbaharu selepas ini.

Jika terlaksana, pengguna mungkin tidak perlu lagi menekan butang untuk membuka pintu kereta sebaliknya kenderaan mereka akan mengenalpasti dengan sendiri isyarat unik Bluetooth dari peranti pengguna seterusnya kunci diaktifkan secara automatik.

Konsep ini pastinya sesuai buat individu yang sering terlupa membawa kunci kereta tetapi tidak iPhone mereka.

Teknologi baharu ini juga dikatakan boleh dikongsikan pada kenderaan sama dengan pemandu lain.

Katakanlah anda terbawa kunci kereta isteri di pejabat maka apa perlu dilakukan cuma hantar pengesahan kod metrik kunci digital kepada isteri dan dia sudah boleh memandu keretanya tanpa membebel lama pada anda.

Begitu pun, teknologi baharu ini mungkin masih memerlukan masa yang sesuai untuk dilancarkan berikutan sistem keselamatan bagi menghalang penggodam daripada menceroboh peranti masih lemah. -Kedahnews.com