Kelantan Tingkat Kuasai Bahasa Inggeris Di Masjid


MENYEDARI kedudukan bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi global, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) sejak 2014 telah memperkenal program English@Masjid khusus bagi meningkatkan penguasaan bahasa ini dalam kalangan masyarakat Islam.

Program yang bermula dengan dua buah masjid pada peringkat awal dan kini dikembangkan sehingga 12 buah masjid bandar dan jajahan telah memberi manfaat kepada lebih 1,200 pelajar sekolah menengah dan rendah yang dipilih khas daripada golongan asnaf.

Inisiatif ini merupakan sebahagian gagasan Tengku Mahkota Kelantan merangkap Yang Dipertua MAIK, Dr. Tengku Muhammad Fa-iz Petra yang amat memberi perhatian kepada program pembudayaan ilmu sebagai pemacu utama transformasi rakyat negeri itu untuk mencapai taraf sosioekonomi yang lebih baik.

Menurut Timbalan Yang Dipertua MAIK, Dr. Nik Mohd. Azlan Abdul Hadi, pihaknya bekerjasama dengan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Yayasan Islam Kelantan (YIK), Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dan Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang telah memberi buah fikiran seterusnya menyediakan modul pengajaran dan tenaga pengajar sukarela.

Beliau berkata, sesi pembelajaran berlangsung selama 12 minggu pada setiap pagi Jumaat dari pukul 8.30 pagi hingga 11 pagi dengan bilangan pelajar ditetapkan kepada 25 orang setiap kelas tahap rendah dan menengah.

“Misi kami adalah untuk mempertingkat pencapaian penguasaan bahasa Inggeris pelajar dan masyarakat Islam golongan asnaf di samping memperkasa institusi masjid sebagai pusat penyebaran ilmu pengetahuan yang penting.

“Kita tidak menolak kepentingan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa Arab sebagai bahasa agama Islam tetapi bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu yang juga berperanan sebagai medium dakwah.

“Justeru bukan tujuan kita mahu mengagungkan bahasa Inggeris tetapi kita akan berasa amat bangga jika anak-anak kita boleh menguasai banyak bahasa,” katanya selepas menyempurnakan majlis penutup English@Masjid peringkat Masjid Al-Sultan Ismail Petra Kubang Kerian di ruang legar masjid itu di Kota Bharu, Kelantan baru-baru ini.

Tambah Nik Mohd. Azlan , Masjid Al-Sultan Ismail Petra Kubang Kerian dipilih sebagai pusat latihan utama bagi guru-guru yang mengajar di masjid-masjid terlibat selain menjadi masjid pertama yang memulakan sesi pembelajaran English@Masjid tahun ini bermula Mac lalu.

Beliau berkata, kemudahan moden termasuk kelas dan projektor yang ada di setiap masjid terlibat membolehkan program itu berjalan dengan sempurna.

Sementara itu, Imam Tua Masjid Al-Sultan Ismail Petra Kubang Kerian, Sabri Abdullah berkata, pihaknya amat berbesar hati dengan program berkenaan dan memberitahu seramai 100 pelajar anak kariah masjid menyertainya tahun ini.

Katanya, mengikut sejarah, ulama silam tersohor negeri ini iaitu Tok Kenali dikatakan adalah orang yang bertanggungjawab mencadangkan agar subjek bahasa Inggeris diperkenal di Jame’ Merbau ketika itu (Ma’ahad Muhammadi Kota Bharu).

“Maknanya pada zaman ketika itu lagi ulama sudah melihat kepentingan penguasaan bahasa Inggeris hatta di sekolah aliran Arab.

“Saya berharap golongan muda yang mampu menguasai bahasa Inggeris akan menjadi ‘suara’ menyampaikan kepada orang bukan Islam termasuk masyarakat asing tentang keindahan, kedamaian serta kasih sayang yang ada dalam agama Islam,” katanya.

Sumber: Utusan