Syarikat WeChat Akan Ambil Alih Syarikat "Clash Of Clans"


MUNGKIN ramai yang tidak mengenali syarikat Supercell namun jika disebut permainan popular di peranti pintar seperti Clash of Clans, Boom Beach serta Hay Day, pastinya mengetahui syarikat ini merupakan pembangun kepada game-game popular itu.

Bercakap mengenai Supercell, kami tidak pasti resipi apa yang digunakan oleh mereka sehingga berjaya membangungkan beberapa siri game yang ternyata disukai ramai berkali-kali.

Terbaharu, Syarikat Tencent yang tidak asing lagi dengan aplikasi permesejan iaitu WeChat dilaporkan bakal mengambil alih Supercell dengan harga USD8.6 billion.

CEO Trensent, Ma Huateng dan pengasas Supercell, Ilkka Paananen.
Tencent merupakan salah satu syarikat Internet gergasi di China, dan akhir-akhir mereka dilihat lebih berminat dalam arena permainan dan telah mula melabur dan mengambil alih beberapa syarikat permainan seperti permainan online League of Legends.

Supercell pada ketika ini mempunyai hampir 100 juta pengguna aktif termasuk permainan terbaru mereka iaitu ‘Clash Royale’ dijangka memberi jaringan komunikasi yang lebih melalui kerjasama bersama Tencent.

Dengan pengambil-alihan Supercell, ia membolehkan mereka memperluaskan portfolio mereka, disamping terus mengukuhkan kedudukan mereka dalam arena mudah-alih dan juga permainan. –Kedahnews.com