"Upin & Ipin Jeng, Jeng, Jeng!" Ditayang November Ini


JIKA sebelum ini kartun popular Upin & Ipin hanya dilihat dalam bentuk animasi, apa hasilnya jika watak kartun terkenal itu digabungkan dengan lakonan hidup bersama kehadiran pelakon tempatan yang lain?

Hasilnya pasti sangat menarik dan mampu membawa satu anjakan paradigma dalam industri animasi dan perfileman tempatan!

Filem gabungan animasi 3D dan lakonan hidup pertama di Malaysia, ‘Upin & Ipin Jeng, Jeng, Jeng!’ bakal mencipta sejarahnya yang tersendiri dan dikhabarkan bakal ditayangkan pada November ini.

Menurut Pengarah Urusan Les’ Copaque Production, Burhanuddin Md Radzi, filem ini mencipta sejarah dalam industri perfileman tempatan dengan menggunakan teknik penerapan teknologi komputer grafik yang menggabungkan watak animasi dan watak manusia.

“Peminat-peminat Upin & Ipin bakal menyaksikan buat pertama kalinya watak kembar kesayangan mereka muncul secara nyata dan berinteraksi dengan karakter manusia.

“Filem terbaharu Upin & Ipin yang diterbitkan secara usahasama antara Les Copaque Productions dan KRU Studios ini bakal ditayangkan di seluruh Malaysia dan Indonesia pada November nanti,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran filem tersebut di Aloft Sentral, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Dari kiri: Ketua Pegawai Eksekutif Primeworks Studios; Ahmad Izham Omar, Presiden Eksekutif Kumpulan KRU; Norman Abdul Halim, Pengarah Urusan Les’ Copaque Production; Burhanuddin Md Radzi, Ketua Pengarah FINAS; Datuk Kamil Othman dan Pengarah Kandungan MDEC; Hasnul Hadi Samsudin.

Turut hadir pada majlis itu ialah Presiden Eksekutif Kumpulan KRU, Norman Abdul Halim, Ketua Pengarah FINAS, Datuk Kamil Othman, Pengarah Kandungan MDEC, Hasnul Hadi Samsudin dan Ketua Pegawai Eksekutif Primeworks Studios, Ahmad Izham Omar.

Upin & Ipin Jeng, Jeng, Jeng! merupakan filem arahan Erma Fatima, dibintangi oleh Puteri Balqis, Awie, Sara Ali, Gambit serta Remy Ishak.

Menelan kos sebanyak RM4 juta, filem ini turut mendapat sokongan daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDEC) dan diedarkan oleh Primeworks Distribution. –Kedahnews.com