Filem Tempatan Perlu Masa Untuk Capai Tahap Matang


MUAR – Kejayaan beberapa pembikin filem tempatan mencapai tahap jualan ‘Box Office‘ di pawagam beberapa tahun kebelakangan ini membuktikan bahawa karya mereka semakin mendapat tempat di hati peminat filem di negara ini.

Namun, bagi mencapai tahap kematangan yang setanding dengan hasil karya filem Hollywood, mereka perlu diberi sedikit masa dan ruang bagi membentuk identiti bersifat ‘universal’ yang boleh diterima oleh masyarakat dunia.

Pensyarah Kanan Filem dan Animasi dari Swinburne University Of Technology Kampus Sarawak, Gregory Wee Lik Hoo berkata, dari segi aspek teknikal dan teknologi filem, pembikin filem tempatan tidak kurang hebatnya, malah ada di antara mereka yang mempunyai kepakaran yang boleh dibanggakan.

“Pembikin filem negara telah berjaya menguasai teknologi filem dan kita telah berada di landasan yang sepatutnya, namun filem kita masih tidak mempunyai identiti sendiri yang mantap.

‘Usaha ini perlu dilakukan secara bersama dalam memastikan bahawa identiti filem negara benar-benar mantap dan mampu diterima oleh masyarakat antarabangsa namun dalam mencari indentiti, ciri-ciri tempatan harus dikekalkan bersama,” katanya.

Beliau memuji usaha penerbit filem ‘Polis Evo‘ dan ‘The Journey‘ kerana berjaya mencapai tahap jualan pecah panggung atau disebut Box Office sebelum ini.

Pada tahun lepas, filem Polis Evo hasil arahan Ghaz Abu Bakar berjaya memecah rekod kutipan pawagam apabila berjaya mengutip jualan tertinggi selama lima bulan sebanyak RM17.47 juta.

Manakala filem The Journey hasil karya Chiu Keng Guan yang diterbitkan pada tahun 2014 berjaya mencapai tahap jualan RM17.28 juta.

Sementara itu, Pensyarah kanan Pusat Pengajian Bahasa, Kesusteraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Nur Afifah Vanitha Abdullah mempunyai pendapat berbeza, beliau berkata pembikin filem negara masih berada di tahap jauh kebelakang dari segi pembentukan cerita jika dibandingkan dengan filem Hollywood.

“Dari sudut teknikal filem, kita tidak ketinggalan jauh apabila berjaya menghasilkan filem yang mengunakan teknik yang canggih setanding dengan filem luar, namun ianya masih tidak memadai untuk mengatasi filem Hollywood yang mempunyai jalan cerita yang lebih baik dan disukai oleh penonton,” katanya.

Katanya dalam menghasilkan karya, pembikin filem tempatan perlu memastikan bahawa penonton mendapat sesuatu setelah keluar dari pawagan, barulah filem yang dihasilkan boleh dianggap hebat. -BERNAMA