Majlis Perkahwinan RM8.12 Juta Bagai Cerita Fantasi

Laluan masuk para jemputan
Majlis perkahwinan anak lelaki bilionaire Armenia dan pasangannya di Moscow, Russia baru-baru ini dianggap paling mewah pernah diadakan di negara itu apabila menelan belanja lebih AS$2 juta (RM8.12 juta).

Perkahwinan Sargis Karapetyan, 23, dan pasangannya dari Georgia, Salome Kintsurashvili, 25, itu juga dianggap umpama sebuah kisah dongeng.

Majlis itu diadakan di Safisa sebuah dewan mewah di Moscow dan turut dihadiri Presiden Armenia, Serzh Sargisyanu dan ahli politik serta perniagaan berpengaruh.

Dewan Safisa adalah lokasi majlis perkahwinan anak lelaki bilionaire Russia iaitu Said Gutseriev, 28, dengan pasangannya, Khadija Uzhakhovs pada Mac lalu.

Penyanyi terkenal Jennifer Lopez dan Enrique Iglesias turut membuat persembahan dalam majlis perkahwinan yang mendapat tumpuan seluruh dunia itu.

Antara jemputan yang tidak melepaskan peluang bergambar kenangan
Bagaimanapun, majlis perkahwinan terbaru ini sangat mewah sehingga pernikahan Gutseriev kelihatan seperti majlis biasa.

Sargis adalah anak lelaki Samvel Karapetyan, yang menduduki tangga 28 senarai orang terkaya di Russia yang dikeluarkan oleh majalah Forbes.

Keluarga Karapetyan tinggal di Moscow tetapi mereka sebenarnya berketurunan Armenia.

Samvel adalah pemilik Kumpulan Tashir yang menguasai 33 pusat beli belah, empat bangunan pejabat dan lapan hotel di seluruh Russia.

Dengan nilai kekayaan sekitar AS$4 bilion (RM16.24 bilion), maka tidak hairanlah majlis perkahwinan anaknya sangat mewah.

Majlis perkahwinan itu dimeriahkan dengan persembahan kumpulan Maroon 5 yang dianggarkan menerima bayaran antara AS$500,000 (RM2.03 juta) hingga AS$800,000 (RM3.25 juta).

Ini adalah kek setinggi 6 meter di ruang utama dewan, bukan pokok hiasan
Sebagai tambahan, beberapa penyanyi terkenal dari Ukraine dan Russia turut membuat persembahan dalam majlis itu.

Pengantin perempuan memakai tiga gaun sepanjang majlis itu termasuk rekaan pereka Lubnan, Elle Saab yang dianggarkan berharga lebih AS$35,000 (RM142,180).

Salome juga memakai hiasan kepala bertatah berlian dan mutiara serta kerongsang yang bernilai lebih AS$200,000 (RM812,459).

Selain busana menakjubkan yang dipakai pengantin hiasan dalaman di lokasi itu menjadikan majlis perkahwinan berkenaan umpama kisah dongeng.

Tetamu yang masuk akan berjalan melintasi laluan yang kelihatan seperti hutan yang cantik lengkap dengan pokok tiruan dan bunga segar.

Ini hanya pentas untuk DJ majlis, bukan pelamin pengantin
Seorang tetamu yang memuat naik gambarnya di majlis itu di laman Instagram memberitahu, dia seolah-olah berada di dalam filem Alice in Wonderland.

Di ruang utama di mana 500 tetamu duduk, dihiasi dengan lampu candelier dan lampu kelap-kelip bagi mengwujudkan suasana magis.

Terdapat juga beribu-ribu bunga segar termasuk satu tembok yang dihiasi bunga pelbagai jenis yang luar biasa.

Kek pengantin sembilan tingkat dan dihiasi dengan bunga diletakkan di tengah ruangan utama.

Ia dihasilkan oleh chef terkemuka, Iyad Abusharaf yang pernah bekerja dengan putera Kuwait.

Untuk menyempurnakan semuanya, ruangan itu dilimpahi dengan cahaya berwarna ungu sekali gus mengwujudkan suasana yang menakjubkan.

Sumber: myMetro