PAS Jangan Kekal Bebal, Jangan Simpan Bodoh - Mahfuz

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar membidas PAS Pusat kerana menganggap seruan supaya parti itu kembali bekerjasama dengan Pakatan Harapan cuma pandangan peribadi Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau mendakwa kononnya PAS Pusat tidak boleh kekal dalam kebebalan dan kebodohan sebaliknya perlu bijaksana supaya pembangkang memenangi Pilihan Raya Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Kepimpinan PAS pusat tidak seharusnya melihat cadangan Tuan Ibrahim sebagai pandangan peribadi beliau. Pandangan tersebut untuk membawa kembali PAS ke arus perdana politik negara.

“Jangan kita kekal dalam kebebalan. Jangan simpan kesilapan dan kebodohan,” katanya dalam satu kenyataan media yang mengutuk partinya sendiri hari ini.

Mahfuz diketahui umum salah seorang pemimpin PAS yang masih kekal dengan parti itu namun berfahaman Pakatan Harapan.

Beliau dalam pada itu memuji wakil rakyat PAS di Selangor kerana berani menyokong saranan supaya PAS berkompromi dengan parti pembangkang lain termasuk DAP.

Dakwanya, langkah berani Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Selangor itu menunjukkan adalah penting PAS kembali bersama Pakatan Harapan.

“Sokongan mereka untuk kompromi satu perakuan terhadap kewujudan parti pembangkang lain walaupun sebelum ini parti ini dianggap oleh PAS sebagai mengkianati PAS,” katanya merujuk kepada penubuhan Parti Amanah Negara (PAN).

Tuan Ibrahim sebelum ini menyarankan PAS dan Pakatan Harapan perlu melaksanakan gencatan serangan sesama sendiri dan kembali bekerjasama bagi menyerang UMNO.

Malah, beliau menyeru seluruh pemimpin, ahli dan penyokong PAS menghormati sebarang perbezaan dengan Pakatan Harapan dalam isu akidah Islam sebagai langkah berkompromi.

PAS Pusat bagaimanapun menegaskan seruan Tuan Ibrahim itu cuma pandangan peribadi beliau.

PAS disingkirkan daripada gabungan parti pembangkang Pakatan Rakyat oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada tahun lalu.

DAP dan PKR kemudian mewujudkan Pakatan Harapan yang turut dianggotai PAN yang dianggotai beberapa bekas pemimpin PAS. –Kedahnews.com