PM Tidak Terlibat Siasatan 1MDB Oleh Kerajaan AS


KETIKA pemimpin terkenal DAP, Tony Pua ‘bangga’ kicau menerusi akaun Twitter konon Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak disiasat kerajaan Amerika Syarikat (AS), beliau nyata memperbodohkan diri sendiri.

Dalam kicauan terbaharunya, Ketua Publisiti DAP Pusat itu dengan yakin mendakwa konon Jabatan Keadilan AS mendakwa Najib atas kesalahan ‘rompak’ dana sayap pelaburan kerajaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Malangnya, ‘gempar’ Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu bukan sahaja tidak berasas, malah menyerlahkan lagi kejahilan beliau mengenai sistem perundangan AS waima ketiadaan nama Najib disebut dalam laporan siasatan itu.

Hakikatnya, Pua mahu mengalihkan perhatian rakyat khasnya di Pulau Pinang daripada isu skandal rasuah Ketua Menteri yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dengan berita dari AS yang turut diragui kredibilitinya.

Sekadar makluman, memang AS sebuah negara kuat dan kuasa besar dunia tetapi tidak bermakna secara automatik berada di pihak benar atau bijak. Kerajaan AS diakui ada sumber tentera, diplomatik dan ketenteraan terbesar.

Ironi, AS terpaksa mengorbankan ribuan anak mudanya terpaksa pergi berperang di Iraq konon memusnahkan senjata hebat milik allahyarham Saddam Hussein yang tidak wujud dan sengaja dianggap sebagai wujud oleh AS.

Negara hebat itu pun boleh terkhilaf dan membuat kesilapan terbesar yang cuba disorok. Berbalik kepada tindakan Peguam Negara AS minggu ini sebenarnya ia boleh disifatkan jauh kurang berisiko kepada Malaysia khasnya 1MDB.

Tiada dakwaan jenayah oleh sesiapa dinyatakan beliau dan Peguam Negara itu menghabiskan banyak masa untuk membuat tuduhan aneh itu bagi memberi mesej kepada dunia, sistem perbankan lemah tidak boleh dikompromi.

Berbeza kerajaan di negara-negara lain waima negara maju di Barat, Jabatan Keadilan AS boleh melaksana perintah mahkamah untuk sita aset tanpa perlu membuktikan kesalahan tertuduh. Memang gila tetapi ia memang pun ada.

Di bawah undang-undang AS, kerajaan berhak rampas aset dan cabar pemilik. Lucunya, pemilik tidak dibicara atas kes jenayah tetapi perlu beritahu mahkamah untuk dapat asetnya semula dan batalkan perintah Jabatan Keadilan.

Dalam isu 1MDB, ini tentunya akibat maklumat salah berbaur politik disalurkan kepada AS yang sebenarnya hasil usaha kumpulan pro-Tun Mahathir Mohamad menerusi kelab yang dikenali sebagai Anti Najib Coalition (ANC).

Kerajaan AS pernah berkata, aset yang akan mereka sita itu milik 1MDB, walhal realitinya ia tidak berdasarkan kepada maklumat tepat daripada mana-mana firma perakaunan, pengauditan atau perbankan yang bertauliah.

Waima apa sahaja kritikan terhadap urus tadbir 1MDB, sama ada kelemahan tertentu dalam urusan pelaburan atau bisnes, pihak bertauliah tidak pernah melaporkan kerugian sebagaimana difikirkan Jabatan Keadilan AS sendiri.

Perlu diakui ini bukan kali pertama kerajaan AS diperdayakan oleh penyokong Mahathir yang sebelum itu dakwa konon ada ketirisan RM42 bilion dalam akaun 1MDB sebelum angkanya diturunkan dan akhirnya tinggal sifar.

Terbukti tuduhan kedua-dua pihak iaitu Jabatan Keadilan AS dan kumpulan pro-Mahathir adalah salah. Alasannya cukup mudah, angka besar dan pergerakan wang merujuk kepada operasi di Timur Tengah di luar kawalan 1MDB.

Ia juga bukan di bawah kawalan kerajaan Malaysia. Isu 1MDB enggan bayar balik hutang kepada sebuah syarikat di UAE bukan sebab tidak mampu tetapi lebih kepada pertikaian mahkamah akibat kekeliruan urus niaga di UAE.

Ia bukan berlaku di Malaysia. Apabila wang dipinjamkan kepada Malaysia atau dipinjamkan dari Malaysia, semua telah dilunaskan. Pada 2009, 1MDB melabur dengan PetroSaudi International untuk aset minyak di luar negara.

Aset sumbangan rakan dari Arab Saudi itu gagal namun mereka membayar balik kepada Malaysia dengan kadar faedah. Mereka meminjam jauh dari Malaysia dengan bon kewangan Islam dan hutang itu telah habis diselesaikan.

Memang mudah mengelirukan hubungan pelaburan dalam PetroSaudi, yang dimiliki seorang putera Saudi dan hasil hubugan akrab luar biasa antara Perdana Menteri dengan allahyarham Raja Abdullah yang pernah memerintah.

Kedua-dua melibatkan pengaliran kewangan besar menerusi urutan perbankan rumit ditadbir rakan di Saudi. Bagi sesiapa yang mahu hancurkan Malaysia, mereka sekadar salah faham kaedah urus niaga berbeza antara dua negara.

Mujur isu itu adalah berasingan dan telah dinilai secara berasingan juga oleh Bank Negara Malaysia. Menyentuh dana dipertikaikan dari sumber UAE, konon AS akan menyita daripada kerajaan Malaysia, baca faktanya dahulu.

Adalah jelas dana yang dipertikaikan itu keluar di luar Malaysia dan di luar urusan 1MDB. Kerajaan AS perlu ingat bahawa ada ramai individu dan syarikat seperti kes ini yang tidak bersalah sehingga dibuktikan sebagai bersalah.

Situasi Malaysia pula adalah jelas. Dua keutamaan kerajaan Malaysia adalah memastikan kekayaan negara ini selamat dan ekonomi tumbuh selain memastikan rakyat dapat hidup harmoni dalam keadaan aman sejahtera.

Dasar luar Malaysia dipacu hasil kepimpinan kuat dan hubungan rapat dengan banyak negara yang memahami tugas luar biasa dilakukan kerajaan ini setakat ini dalam mengurus isu perkauman, sosial dan prestasi ekonomi.

Keadaan ini mungkin menyebabkan ada pihak tidak berpuas hati dan kenyataan dikeluarkan Peguam Negara AS jelas senada dengan siri serangan sama terhadap kerajaan Malaysia oleh pengkritik dan pihak pembangkang.

Sesungguhnya apabila kerajaan AS memperoleh maklumat sahih sebagaiman dilakukan pihak berkuasa Malaysia dan Saudi, mungkin mereka akan sedar maklumat konon yang diterima selama ini adalah nyata tidak berasas.

Ketika itu, pihak AS barang kali akan faham kekeliruan maklumat itu disebabkan keghairahan ahli-ahli ANC di Malaysia menyalurkan cerita sensasi tersebut demi cita-cita politik tertentu. –Kedahnews.com