“Saya Seorang Muslim. Saya Tak Boleh Simpan Wang Itu..."

Muhannad M
SEORANG pemuda berstatus pelarian warga Syria di Jerman bertindak jujur dengan mengembalikan sejumlah wang yang ditemui di dalam sebuah almari terpakai.

Menurut sebuah laman antarabangsa, Muhannad M. menjelaskan agamanya melarang seseorang menyimpan sesuatu yang bukan miliknya apatah lagi ia sejumlah wang yang banyak.

Menurut pegawai imigresen Minden, Muhannad M. menjumpai sejumlah €150,000 (RM808,492.15) setelah berpindah ke pangsapuri baharunya yang terletak di kawasan tersebut di utara Rhine-Westphalia, Jerman.


Difahamkan, Muhannad M. menyewa pangsapuri berkenaan dengan wang yang diterima daripada badan-badan amal dan tidak menyangka akan menjumpai wang berkenaan di dalam almari terpakai itu.

“Kesemua not kertas bernilai €500 (RM2694.97) masih baharu. Saya ingatkan ia adalah wang palsu,” katanya.

“Saya seorang Muslim. Saya tidak dibenarkan menyimpan wang tersebut. Agama saya melarangnya,” jelas Muhannad kepada anggota penguatkuasa imigresen.

“Tindakan pemuda ini patut dipuji dan dijadikan contoh,” kata jurucakap penguatkuasa tersebut.


Bagaimanapun, perbuatan yang baik pasti dibalas dengan ganjaran yang setimpal. Muhannad bakal mendapat ganjaran sebanyak tiga peratus daripada keseluruhan jumlah wang dijempainya itu.

Muhannad tiba di Jerman pada Oktober 2015 namun seluruh ahli keluarganya masih lagi berada di Syria. -Kedahnews.com