"Ahmad KJ Udeen Chowdhury" dari Chittagong Sebijik Macam KJ


Bagi sesetengah rakyat Malaysia khususnya golongan muda, ada yang berpandangan bahawa Khairy Jamaluddin Abu Bakar merupakan menteri paling "cool" dan "sporting" di Malaysia.

Sebagai contoh, walaupun telah dilantik selaku Menteri Belia dan Sukan, beliau langsung tidak ‘geli’ atau ‘jijik’ menjadi tukang cuci, meskipun memerlukan dia bertindak seperti "bangla" pengutip sampah.

Di negara kita, golongan muda terutama bangsa Melayu dikatakan lebih suka menghabiskan masa merempit, meneguk air ketum dan membuang masa mengejar Pokemon dengan telefon pintar berbanding mencari rezeki sebagai pengutip sampah meskipun mereka tidak belajar tinggi di menara gading.

Malah, sanggup meluangkan masa ‘menukar’ kerjaya sebagai pekerja syarikat Alam Flora.

Demikianlah yang dilakukan Khairy untuk sebuah filem pendek berdurasi lima minit yang bertujuan meningkatkan kesedaran golongan belia terhadap pengurusan sisa pepejal, kitar semula dan menjaga alam sekitar.

Apa yang lebih mengejutkan, Khairy membawakan watak ‘Mat Bangla’ dari Chittagong yang dikenali sebagai Ahmad Khairy Jamal Udeen Chowdhury.

“Ahmad Khairy Jamal Udeen Chowdhury dari Chittagong, Bangladesh bakal tampil dengan filem pendek (5 minit) baharu untuk meningkatkan kesedaran para belia terhadap pengurusan sisa pepejal, kitar semula dan menjaga alam sekitar

“Ahmad Khairy sangat kagum dengan dasar kitar semula di negara angkat beliau, Meleishia,” tulisnya di Facebook.

Secara kebetulan, watak Khairy nampaknya berpadanan berikutan kulit wajahnya yang gelap sesuai untuk memegang watak ‘Mat Bangla’.

Dalam pada itu, Khairy turut meluahkan rasa hormat dan kagumnya terhadap pekerja Alam Flora dan pengurusan sisa pepejal.

“Respek kepada abang-abang Alam Flora dan waste management ni. Bila dah ‘pakai kasut’ mereka barulah kita tahu kerja yang sangat penting ini,” katanya.


Selain itu, Khairy turut berkongsi gambarnya lengkap memakai baju pekerja Alam Flora, berdiri sambil memegang sebatang penyapu bersebelahan lori sampah.

Sebelum ini, Khairy pernah berlakon membawakan watak penjual ayam percik di sebuah tapak pasar malam. – Kedahnews.com