Air Kumbahan Melimpah Di Pasar Pagi Padang Serai

Limpahan air kumbahan yang bertakung di kawasan tapak pasar pagi Padang Serai sejak dua minggu lalu, mengundang ketidakselesaan dalam kalangan peniaga dan pelanggan.
PADANG SERAI - Peniaga pasar pagi dekat sini, gusar dengan limpahan air kumbahan ke tapak perniagaan mereka sejak dua minggu lalu.

Menurut seorang peniaga, Khairul Nizam Che Man, 45, masalah itu menyebabkan peniaga dan pelanggan di pasar berkenaan tidak selesa.

“Ada juga yang dah mengadu, buat laporan kepada pihak terbabit namun tiada tindakan dilakukan.

“Walaupun air yang melimpah itu tidak berbau, tetapi kami tetap tak selesa apabila tapak pasar pagi ditakung air kotor,” katanya.

Malah kata Khairul Nizam, ada juga peniaga yang mengalami masalah kulit akibat terkena air kotor tersebut.

“Ada rakan saya yang alami sakit kulit, sapu ubat pun tak lega juga. Nak elak dari terkena air kotor itu pun tak boleh juga sebab dah memang bertakung,” katanya.

Seorang lagi peniaga, Hasni Hashim, 33, berkata, keadaan bertambah teruk apabila hujan, air kumbahan itu akan melimpah hampir ke seluruh kawasan tapak niaga.

“Sekarang pula hujan selalu turun, kalau tak hujan pun, ia melimpah juga, bila hujan lagi lah teruk. Nak elak macam mana lagi.

“Ada yang guna alternatif letakkan kotak kertas, tapi tak berkesan pun, memang tak selesa. Jangan sampai periuk nasi kami terjejas kalau pelanggan tak datang,” katanya.

Hasni juga merayu supaya pihak berwajib segera mengambil tindakan bagi menyelesaikan masalah limpahan air dari lubang kumbahan itu.

“Sebelum ini dah ada peniaga buat aduan, tapi keadaan masih sama,” katanya.

Sumber: Sinar Harian